Hur vet jag att sommardäcken som stått undanställda under vintern är i bra skick?
– Börja med att kika på mönsterdjupet som bör vara minst tre millimeter. Kolla också efter snedslitage och syna mönstrets ytterkanter extra noga. En oförsiktig parkeringsmanöver mot en trottoarkant kan ha påverkat hjulinställningen som får däcket att slitas onormalt mycket på ett litet område.
Hur ska jag förvara mina vinterdäck på bästa sätt?
– Däck ska förvaras som potatis, mörkt och svalt. Allra viktigast är att de förvaras i jämn temperatur.
Kan däck bli för gamla?
– Ja, gummiblandningen åldras. Efter fem år bör man leta efter torrsprickor när man byter däck. Däcken kan klara sig bra upp till sju–åtta år, beroende på hur de förvaras och hur mycket uv-strålning – solljus – de utsätts för. Däck på bilar som parkeras utomhus åldras snabbare än om de som står i garage.
Jag har dubbfria vinterdäck, kan jag köra på dem i sommar?
– NEJ! Vinterdäck har en väldigt mjuk stomme för att vara följsamt och ge grepp på ojämna isbanor. Det gör att de har betydligt sämre stabilitet än ett sommardäck och de klarar inte av lika stora bromskrafter. Speciellt presterar vinterdäck dåligt på våta vägar eftersom deras täta mönster med många sajpningar är dåligt på att evakuera vatten och vattenplanar tidigt.
Vad är egentligen skillnaden mellan dyra och billiga sommardäck?
– Däck är en ingenjörstyngd produkt som är kostsam att utveckla. De välkända tillverkarna lägger jättestora budgetar på att ta fram däck som är trygga att hantera i en krissituation i trafiken oavsett underlag. De allra billigaste däcken kan vara väldigt bra på tre, fyra saker men oväntat dåliga på något annat.
Partiklar från bilars däck är skadliga för människor och miljö. Vad gör bilindustrin för att minska utsläppen, och vad kan jag göra själv?
– Det kommer att införas gränsvärden för hur mycket partiklar en ny bil får släppa ut gällande däck- och bromsslitage. Det kommer att säkerställa att bilindustrin väljer underleverantörer som klarar de nya reglerna. Som bilägare ska man starta och bromsa mjukt och ta det försiktigt i rondeller för att minska däckslitaget.
Det pågår mycket forskning kring däck. Vad väntar runt hörnet?
– Mest intressant är utvecklingen kring det uppkopplade däcket. Redan i dag finns lufttrycksensorer som kan visa aktuellt däcktryck i bilens färddator. Men i framtiden kan däcket berätta så mycket mer, till exempel om det är ett 16-tums vinterdäck eller ett 19-tums sommarsportdäck. Det för att bilens säkerhetssystem ska kunna optimera arbetssättet för antisladd och automatisk nödbroms. Det kan också känna av bilens last så att färddatorn kan ge mer exakt räckviddsberäkning på elbilar.
Kom ihåg:
- Se till att däcken har rätt lufttryck.
- Justera trycket när bilen är lastad. Information om vad som gäller just din bil finns i instruktionsboken eller på klisterlappen vid förardörren. OBS att angivet däcktryck gäller ett kallt däck.
- Med rätt däcktryck förbrukar bilen mindre energi, däcken håller längre och risken för vattenplaning minskar.
OBS!
Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.