Vad kan en elbilsägare göra för att spara på sitt batteri?
– Det handlar mycket om mellanlägen. När det gäller laddning mår batterierna sämst i ytterlägena helt tomt eller helt fullt, och bäst i spannet 20–80 procents laddning. När det gäller temperatur trivs batterier bäst i 20–30 plusgrader. De mår inte bra i hög värme och ”tappar energi” i sträng kyla. Man bör inte köra för aggressivt, men samtidigt måste ett batteri motioneras regelbundet.
Hemmaladdning eller snabbladdning?
– Hemmaladdning är bäst för både plånbok och batteri. Men det finns indikationer på att ett batteri mår bra av att få en snabbladdning emellanåt.
Hur kommer det sig att dagens elbilar har så oerhört mycket längre räckvidd än vad elbilar hade för tio år sedan?
– Förr byggde man ett skal runt ett batteri. I dag bygger man en bil med batteri som inte bara är snyggare utan också smartare med lägre luftmotstånd och bättre däck. Ett annat skäl är att batteripriserna har sjunkit med runt 90 procent på tio år, sett till vad de lagrar. Ingenting har gått ner så mycket i pris, inte ens mobiltelefoner, och genom att priserna gått ner kan biltillverkarna sätta i större batterier.
Hur länge kommer elbilarnas batterier att hålla?
– Det vet ingen. Forskningen och fordonsindustrin har tänkt i åttaårscykler, men när vi nu tittar på åtta år gamla batterier tycks de hålla längre än man trott. Räckvidden minskar visserligen, men mindre än befarat.
Vi kan läsa artiklar om att det kommer att bli dyrare att ersätta ett utslitet batteri än vad en ny bil kostar. Kommer det att bli så?
– Nej, eftersom det alltid kommer att finnas en andrahandsmarknad för batterier. Den dag de inte duger i en bil, kan de användas för lagring vid exempelvis en solkraftspark, på samma sätt som att powerbanks är byggda av gamla datorbatterier. Till slut kan de återvinnas för att bygga nya batterier. Northvolts verksamhet bygger delvis just på material från återvunna batterier. I värsta fall går det att återvinna själva grundämnena. Ett scenario där man kör batterier till skroten är för mig otänkbart, dels på grund av lagstiftning och dels eftersom det finns värde i dem och att batterimaterial är en bristvara.
Kan det vara så att batterierna håller längre än bilarna?
– Det tror jag inte. Dagens bilar är alldeles för bra byggda för det.
Text: Tomas Eriksson