Story

6 mars 2024

Vår laddade framtid

Elmackar, mobila laddstationer och kanske ett Airbnb för hemmaladdare. Så kommer vi också att ladda våra nya elbilar.

“they’ll meet beneath that giant Exxon sign, that brings this fair city light”. Bruce Spring-steen är obestridd världsmästare på bilromantik. Textraden ur hans episka låt ”Jungleland” är lika aktuell 46 år senare, men på ett omvänt sätt. Texten har förvandlats från en poetisk känsla till en bokstavlig beskrivning. Vi behöver fortfarande ljuset från våra bensinmackar, men vi behöver också energin som skapar det.

– Det går väldigt fort nu. I september var 52 procent av nyregistrerade fordon laddbara och 60 procent av dessa var elbilar.

Orden kommer från Simon Lundqvist, expert på e-mobilitet på Power Circle. Läs gärna hans citat igen, för det är svårt att ta in första gången. Det utgör fortfarande bara runt 5 procent av bilflottan i Sverige, men det ökar alltså snabbt.

Simon Lundqvist.

När teknik och beteende tar fart, kan något som tidigare gått i maklig takt plötsligt explodera. Det tog till exempel 75 år för telefonen att nå 100 miljoner människor. Spelappen Candy Crush nådde lika många på 15 månader. Experter säger att de kommande 100 åren kommer att motsvara 20 000 år av teknologisk utveckling, en utveckling vi i dag inte ens kan föreställa oss.

 

Nu ska vi inte ta för stora tuggor i den här artikeln, men för att förstå situationen som elfordon och laddinfrastruktur befinner sig i är det bra att komma ihåg hur snabbt utvecklingen kan gå.

– Det jobbas en hel del med laddinfrastrukturen. Hittills har alla varit ”first movers”. Alla försöker hitta sin roll, sin egen lösning. Just nu testar många aktörer sin roll i värdekedjan, speciellt när det gäller publik laddning.

Branschorganisationen Bil Sweden driver på för enkelhet för bilägaren. De vill samla alla olika aktörer och standarder för laddning. Det ska vara som när du tankar bensin. I bilen står det E10. På handtaget står det E10. Du ser priset tydligt och enkelt. Det ska vara precis likadant på en laddstation. Det står vad det kostar att ladda och du vet vad din bil har för typ av batteri.

– Du ska kunna ladda på alla ställen utan att behöva fjorton olika appar. Tydligheten och bekvämligheten för kunden kommer naturligt när marknader mognar, säger Simon Lundqvist.

 

Laddningen av elbilar i dag är också lite av en klassfråga. 80 procent av laddningen sker hemma. Villaägare i storstäder har det väl förspänt. Det är inte lika lätt för den som bor i lägenhet eller i glesbygden.

– I Europa finns ett initiativ som heter Right to charge. Det finns också politiska mål att alla ska kunna köra eldrivet, ha samma förutsättningar. Har du laddning hemma blir det till exempel billigare. Laddar du publikt betalar du mer. Villaägare har i dag inte billigare bensin på en mack. Det måste bli lika för alla.

Power Circles statistik säger att det inte är brist på laddare i dag. Däremot finns det en obalans. På vissa platser vid vissa tider behövs fler möjligheter till laddning, till exempel längs vägarna till fjällen under sportlovet. Ett problem har varit att det under övrig tid inte lönat sig för tillverkarna att bygga fler laddstolpar. En hönan-och-ägget-problematik.

– Men det finns också projekt där man skapat mobila laddstationer. Till exempel körde man en sådan till Visby under Almedalsveckan. Det kan bli mer av sådant i framtiden.

Simon Lundqvist gör en jämförelse med telekombranschen:

– Nu roamar vi fri surf i Spanien, via Vodaphone Spanien eller något liknande. Så kan det bli med laddningen också. Att vi laddar utomlands via gemensamma laddnätverk. Det finns ett behov av att man ska kunna låna varandras laddinfrastruktur.

 

Just ”låna” blir ett nyckeord i framtiden, tror Simon Lundqvist. Han kan se framför sig hur privatpersoner med egna laddare hemma hyr ut dessa, precis som du i dag kan hyra någons hem via Airbnb eller deras bil via Snappcar.

Men studier antyder att hemmaladdningen kommer att minska från 80 till 60 procent år 2030. Det kommer med andra ord att behövas mer publik laddning i framtiden.

– Jag älskar min mack. Jag älskar att vara här och vill att kunderna ska göra det också, säger Sanna Nord som driver en Preem-station på Kumlagatan i Uppsala.

 

Vi lever inte i en Springsteen-låt, men Sanna Nords Preem-skylt skänker ljus över staden. Människor möts där. Hundratals stamkunder äter frukost och lunch på macken varje dag. Folk sitter och jobbar där i timmar. På kvällarna köper småbarnsföräldrar mjölk i mackens drive-through medan barnen sover i baksätet. Människor kommer hit för så mycket mer än bara drivmedel. Och ska du ladda din bil kan du behöva vänta 15–30 minuter, då växer mackarnas roll som samlingspunkt – som leverantör av all möjlig service och avkoppling.

– Vår laddstolpe är 100 procent fullbelagd dagtid. Vi ser ett ökande behov, säger Sanna Nord som driver en Preemstation i Uppsala.

– Vi ser ett annat behov än tidigare. Vi har en laddstolpe hos oss. Den är 100 procent fullbelagd på dagtid. Det är viktigt att få upp fler. Vi vill inte ha en missnöjd kund som inte kan ladda. Drivmedel är inte vår huvudsyssla, varken i dag eller i morgon – men det är en service vi måste ha. Jag skulle vilja ha fyra stolpar, säger Sanna Nord.

Patrik Johansson är ansvarig för Preems stationsverksamhet. Han följer förstås elbilsboomen som en skugga. Precis som alla leverantörer av drivmedel planerar Preem att bygga ut och addera fler laddstationer. Tillsammans med partnern Recharge ska de bygga ut 15 till 25 stationer per år med upp till åtta laddplatser per station.

Patrik Johansson.

– Vi ska förse folk med energi längs vägarna, oavsett vilken typ av energi. Och alla som kör förväntar sig att en mack har kompetens, kapacitet och rätt komponenter. Det ska finnas en trygghet och säkerhet som inte är lika naturlig för en snabbmatskedja eller ett köpcentrum, som också kan erbjuda laddning, säger han.

– Det är naturligt i mackbranschen med ständig uppgradering. Med bra rutiner och rätt kapacitet. Vi samarbetar också med företaget Powerswap i ett test där man byter ut hela batteriet i stället för att ladda det.

 

Simon Lundqvist ser en spännande framtid:

– Det är kul att det händer så mycket nu. Och precis som i alla stora omställningar finns inga givna svar. Tekniken finns, men nu måste vi våga förändra, vara innovativa. Det ska gynna allas intressen. Vi sitter fast i ett samhällsbeteende som är trögflytande. Det är inget man ändrar på en dag.

Kanske kommer vi inom en snar framtid hyra ut eller dela våra privata laddplatser.
Fakta:

Airbnb för laddning

Den så kallade delningsekonomin förändrar branscher. Airbnb och Uber är kanske de mest kända exemplen. I framtiden kan vi komma att dela våra privata laddstationer och hyra ut dem när vi inte använder dem själva. Precis som vi kan hyra ut vårt hem via Airbnb.

Mobila laddstationer:

Behovet av laddning varierar stort beroende på plats och säsong. Lösningen kan bli mobila laddstationer. Ett mobilt batterilager på 675 kilowatt testades vid bland annat Gullviks havsbad i Höga kusten i augusti.

 

Text: Robert Långström

Illustration: Nils Petter Ekwall