Vad är ett stenskott och hur uppkommer det?
Vår och försommar är högsäsong för stenskott, en av de vanligaste skadorna som uppkommer på en bil. Grus eller småsten på vägbanan eller vägrenen sprätts i väg av ett annat fordon, träffar vindrutan och skadar det yttre lagret av rutan, som är gjord av laminerat glas – det vill säga två lager glas med plastfilm mellan.
Men kan ett litet stenskott verkligen vara något att oroa sig för?
I bästa fall blir det bara ett fult och irriterande märke i rutan som enkelt kan åtgärdas. Men ett stenskott kan växa till en stor spricka och orsaka problem som försämrar bilens säkerhet. En sprucken vindruta är till exempel inte lika säker vid en eventuell kollision. I många nya bilar finns också viktig teknik i vindrutan, som värmeslingor eller sensorer och komponenter till viktig utrustning som aktiv körfältshjälp, avståndskontroll och autobroms.
Därför är det viktigt att se till att rutan och stenskottet kontrolleras av en specialist så snart som möjligt.
Illustrationen här intill ger en fingervisning om när ett stenskott kan lagas eller om skadan är så allvarlig att hela rutan måste bytas. Är stenskottet litet och beläget i det gröna fältet på illustrationen, i vindrutans högra del, räcker det troligen med en lagning. Skador i det röda fältet, mitt i förarens synfält, innebär oftast ett byte. Sitter skadan i det gula fältet, i kanterna av förarens synfält, krävs en noggrann undersökning innan man kan fatta ett beslut.
Hur undviker man stenskott?
Risken för stenskott är svår att helt undvika. Men några saker kan du som förare göra för att minska den:
- Håll ordentligt avstånd till bilen framför.
- Sänk farten vid möte och håll ut mot vägrenen.
- Var extra försiktig vid omkörning och vid påfarter, där risken är större att det ligger grus på vägen.
Vad gör man om man ändå får ett stenskott?
- Täck stenskottet direkt med ett stenskottsplåster, som du alltid bör ha i bilen. Du hämtar ett kostnadsfritt på din Kia-verkstad. Plåstret skyddar mot smuts som kan göra skadan värre.
- Uppsök din Kia-verkstad så snart som möjligt för att få en bedömning av skadan. I 65 procent av fallen kan stenskottet lagas och rutan behöver inte bytas.
Hur lagas ett stenskott?
Ett stenskott åtgärdas genom att luften som letat sig in i sprickan sugs ut med en vakuumpump. Därefter fylls hålrummet med resin, en genomskinlig lagningsvätska, som härdas med UV-ljus. Har stenskottet vuxit till en större spricka måste hela rutan bytas.
Kia-verkstaden – din bilglasspecialist
Hos din Kia-verkstad finns både rätt utrustning och tekniker som är experter på just dina rutor, och vid ett byte kan du alltid vara säker på att få en Kia Originalruta. Med Kia Bilförsäkring betalar du en fast självrisk på 200 kronor per stenskott för lagning och 1800 kronor för byte av ruta