1. Innan du åker i väg, kontrollera att båtens vikt är rätt fördelad. Blir lasten för fram- eller baktung försämras köregenskaperna och i värsta fall kan du förlora kontrollen över bilen. Ställ stödhjulet på en våg, 50–80 kg är normalt en bra tyngd.
2. Se till att båten vilar tungt på mittenrullarna. Sidostöttornas uppgift är bara att stödja båten; hamnar för mycket vikt på dem är risken stor att skrovet tar skada.
3. Båten måste vara ordentligt surrad med spännband. Dra åt hårt, kör en kort sträcka och se om du kan dra åt lite till.
4. Lås fast motorn i uppfällt läge. Annars finns en risk för att den vippar ner och börjar skrapa i backen.
5. Under högsommaren är det ofta kö till båtramperna. Om du förbereder sjösättning, så att allt löper på snabbt och enkelt, minskar du risken för irritation bland dem som kommer efter dig.
6. Lossa alla spännband innan du rullar ner på rampen. Säkra i stället båten med en kedja kopplad till båtens stävögla. Att bara lita på vinschen är inte nog.
7. Backa inte så långt ner att vattnet kan tränga in i hjullagren. Kommer det in vatten där förstörs lagren snabbt.
8. Ha inte trailerns broms ilagd när den ska stå parkerad. Gör du det är risken stor att bromsbackarna rostar fast.
Claes Olivecrona, grundare och redaktör för Sveriges största båtsajt hamnen.se. Fler tips finns på deras hemsida.
Text: Per Westergård
Tidigare publicerad i Kia Story 1/21