I de myllrande gatukvarteren i Seoul är det svårt att undgå den lilla, boxiga stadsbilen. Den syns överallt – parkerad i rader mellan höghusen, svischande genom trånga gränder eller i tjänst som budbil. Kia Ray ser näpen och ganska anspråkslös ut. Men omöjlig att inte älska.
Här i Sydkorea har den blivit en självklar del av den unga urbana livsstilen. Tillkomsten 2011 var dock som en skatteteknisk produkt. Sydkoreas speciella system för bilskatt premierar nämligen bilar kortare än 3,6 meter och smalare än 1,6 meter. Bilkategorin kallas för Gyeongcha. Som jämförelse är Kias kommande mindre elbil EV2, med produktionsstart i Europa i början av 2026, runt fyra meter lång.
Funktionell skokartong på hjul
En första bekantskap och fördelarna är uppenbara: Kia Ray är lättkörd, lättparkerad och lättlastad. ”Skokartong på hjul”-estetiken betyder överraskande rymligt och funktionellt inre. Passagerarsidan har en praktisk skjutdörr som underlättar insteg och hjälp vid lastning i snäva parkeringslägen; övriga dörrar öppnas 90 grader för bästa åtkomst.
Lastgolvet kan bli helt plant, även främre passagerarstolen går att platta till, och ett populärt bäddningskit avsett för camping lockar i tillbehörslistan. Kia har uppdaterat elbilsversionen Ray EV med ett 35,2 kWh stort batteri, cirka 205 km räckvidd och snabbladdning (DC) där 10–80 % kan laddas på omkring 40 minuter. Elmotorn levererar cirka 64 kW (~87 hk) och 147 Nm i vridmoment – tillräckligt för smidig stadstrafik.
Så varför inte i Europa?
Kia Ray är en nischbil, formad efter koreanska skatteregler och urbana behov. För att nå Europas marknader skulle det krävas kostsamma anpassningar till våra säkerhets- och typgodkännandestandarder. Samtidigt är det svårt att inte dra paralleller till hur sydkoreansk kultur erövrat världen – från K-pop och K-draman till mat och mode. Mot den bakgrunden känns det nästan märkligt att Ray fortfarande är en väl bevarad hemlighet i Seoul.
Och Kia, som är mästare på att snappa upp trender och snabbt lansera rätt produkter, har överraskat förr. Så man ska aldrig säga aldrig.