Det var med stor nyfikenhet och faktiskt rätt högt ställda förväntningar Attila Istok, hans fru och parets två söner gav sig av från hemmet i Lund i början av juli och satte kurs mot Fuengirola i södra Spanien. En resa de brukar göra med flyg på somrarna – men den här gången var det långresapremiär för familjens nya bil, en helelektrisk Kia EV9.
825 mil senare sammanfattar Attila:
– Det har varit en härlig resa, det har gått som en dröm!
Första etappen var riktigt lång: 120 mil, till slottet Neuschwanstein på gränsen mellan Tyskland och Österrike. Delar av sträckan avverkades på Autobahn, där farten är fri och EV9:an fick bekänna färg i höga hastigheter.
Läs mer och se en film med Attila inför resan här.
– Bilen gick som ett lok på Autobahn, konstaterar Attila, vi toppar 208 kilometer i timmen…
Resan fortsatte sedan i kortare etapper med stopp på två–tre dagar vardera i Lugano i Schweiz, Portofino i Italien, Nice i Frankrike och Barcelona i Spanien innan familjen nådde målet i Fuengirola. Några av Attilas egna bilder från resan finns i bildspelet här intill.
Hur planerade du laddstoppen?
– Jag ville testa hur bra Kias navigationssystem är, och lät Kia Connect-appen bestämma när och var vi skulle ladda. Det gick hur bra som helst, jag skrev bara in adressen i telefonen och bilen skapade rutten och gav oss rekommendationer. Det enda jag märkte var att den ibland var lite väl försiktig och att det fanns mer kraft kvar i batteriet än den räknat med.
Hur la ni upp körningen rent praktiskt?
– Vi körde ungefär 30–35 mil mellan laddningarna. Då hade vi suttit två–tre timmar i bilen och då brukar de flesta vilja ha en paus. Bilen valde ju uteslutande snabbladdningsstationer på vägen ned, vilket innebar att vi kunde ta oss från ungefär 10 procent till 80 procent laddning på 20 minuter, perfekt för att sträcka på benen eller ta en glass.
Kan du summera dina intryck av Kia EV9 som långresebil?
– Jag är väldigt teknik- och bilintresserad, har ägt flera elbilar och testat de flesta på den svenska marknaden. EV9 är helt enkelt exceptionellt bra, ingen annan familjebil kommer i närheten. Vi åkte två vuxna och två barn – och vi hade otroligt mycket plats, alla kunde verkligen sträcka ut benen.
Alla i familjen har verkligen trivts i bilen. På vägen hem körde vi en lång etapp genom Frankrike, från Bayone till Normandie. Det är en sträcka på ungefär 80 mil. När vi kom fram sa ena sonen: ”Vi hade kunnat åka några timmar till”.
Provkör en Kia EV9? Boka in hos din närmaste återförsäljare här.
Kia EV9:s stora styrkor, enligt Attila Istok:
- ”Tekniken! Det går så sjukt snabbt att ladda bilen, helt outstanding jämfört med alla andra elbilar jag testat.”
- ”Komforten! Det här är en bil att åka långt i.”
- ”Utrymmet! EV9 är enormt rymlig och sväljer hur mycket bagage som helst.”
Tre saker med EV9 Attila och familjen uppskattat extra mycket under den långa resan:
-
- ”Navigationssystemet. Med Kia Connect-appen knappar man bara in slutadressen i telefonen, efter ett ögonblick ser man hela rutten med förslag på laddstopp i bilens bildskärm. Systemet ger många valmöjligheter och inkluderar massor av olika laddoperatörer.”
- ”Klimatanläggningen. När det var 39 grader utanför bilen kylde ac:n utan ansträngning kupén till 21 sköna grader.”
- ”Ventilationen i sätena. Superskönt när det är varmt.”
3 höjdpunkter på familjen Istoks resa:
- Altea, ” Vacker och jättemysig liten stad vid kusten ungefär sex mil från Alicantei i Spanien.”
- Barcelona, ”Min fru hittade ett boende på en båt i en marina där det också fanns restauranger och andra uteställen.”
- Normandie, ”Det var väldigt intressant att besöka alla minnesplatser från invasionen av Normandie på Dagen D 1944. Vi var bland annat på den amerikanska kyrkogården.”