Hur ser resplanen ut?
– Första etappen är lång, 120 mil, till det kända slottet Neuschwanstein på gränsen mellan Tyskland och Österrike. Sedan blir det kortare etapper och stopp på två–tre dagar vardera i Lugano i Schweiz, Portofino i Italien, Nice i Frankrike och Barcelona i Spanien innan vi kör sista sträckan till Fuengirola.
Kia EV9 är ju en rymlig bil. Hur många blir ni?
– Det är jag och min fru och våra två killar, tio och tolv år gamla. De kommer att sitta på var sin rad så att vi minskar bråkandet, haha.
Vad är det som lockar med bilsemester?
– Man åker bekvämt och man får se mycket mer än när man flyger. Det ska bli kul att se hur den nya bilen fungerar på långresa, och hur laddinfrastrukturen fungerar. Speciellt i södra Europa. I Tyskland och Österrike vet jag hur många fungerar, där har jag kört tidigare.
Hur planerar du laddstoppen?
– Det får bilen planera in! Jag använder Kia Charge-appen för att skriva in slutadressen för varje etapp och sen skickar jag den till bilens navigationssystem. Jag tänkte använda Kia Charge-kortet vid laddning, i alla fall så mycket som möjligt.
Några av EV9:s funktioner eller finesser du uppskattar särskilt på långresor?
– Att det är ventilation i framsätena och ytterplatserna på andra raden är jätteskönt. Sedan är det grymt att det finns massvis med USB-uttag så kidsen kan spela om de vill med sina paddor eller telefoner. En annan lyxig sak är att kunna justera passagerarsätena i olika positioner i business-läge, mina söner älskar det!
Många är nog nyfikna på hur det fungerar att resa så långt i elbil som ni ska göra.
– Jag är rätt så aktiv i Facebookgruppen Kia EV9 Sverige och tänkte lägga upp lite bilder efter varje etapp, och dela med mig av erfarenheterna när det gäller laddning och annat. Jag tror att det blir intressant för många att se att det går hur bra som helst att resa långt i elbil.