Story

7 mars 2024

Helt nya Kia Sportage – redo för nya äventyr

Klassikern Kia Sportage kommer nu i en helt ny efterlängtad version. Kia-ambassadören och influencern Joanna Swica tog en provtur till Mellbystrand i Halland – och fann stora likheter mellan sig själv och bilen.

En glödande sol går ner i Kattegatt invid Bjärehalvön. Joanna Swica har plockat ut SUP-brädan ur helt nya Kia Sportage för en tur på det kalla vattnet.

Joanna Swica blev stormförtjust i helt nya Kia Sportage. Och ser likheter med sig själv.
Joanna tycker helt nya Sportage är en trevlig bekantskap, lite som en kombination av Kia EV6 och Kia Sorento.

DET ÄR LITE trångt på E6 söder om Halmstad. Joanna Swica låter helt nya Kia Sportage GT Lines adaptiva farthållare göra sitt jobb. Bilen bromsar mjukt och accelererar piggt allt efter trafikläget på motorvägen. Efter ett tag vill hon köra om en långtradare. En blinkning till vänster och döda vinkel-kamerans runda bild i tolvtums-displayen ger klartecken för filbyte ut i omkörningsfil. Joanna trycker till på gasen och bensinmotor och elmotor lägger sina samlade 230 hk på 18-tums hjulen – och långtradaren är passerad.

– Haha, den här bilen är ju precis som jag. Lugn och säker, men ibland ryter den till, säger hon.

Vi ska prata mer om detta senare…

Kia Sportage lanserades 1994. Våren 2022 kommer den femte generationen av Kias mellan-SUV, den bilstorlek som allt mer håller på att konkurrera ut den av svenska bilägare så älskade kombin. Nya Kia Sportage är efterlängtad av både kunder och återförsäljare, enligt Joakim Jöhncke, produktchef för Kia Sverige.

– Föregående generation sålde slut för en tid sedan. Det har byggt upp ett stort sug efter den nya generationen, säger han.

Han ser många saker som gör bilen efterfrågad.

– Men framför allt är det kombinationen SUV i lagom storlek, fyrhjulsdrift och laddbart. Det är tre saker som kunderna efterfrågar, och här kan vi erbjuda alla dessa egenskaper i samma bil. Dessutom till ett attraktivt pris, fortsätter han.

Nya Kia Sportage passar utmärkt i stan och på motorväg, det kunde Joanna Swica konstatera efter en kort tur. Ny styr hon kosan mot stranden i Mellbystrand, där det inom vissa områden är tillåtet att köra bil. Bakom henne i bilen, på en nedfälld del av det tredelade baksätet, ligger en uppblåsbar Kia SUP-bräda (Stand Up Paddleboard) i en väska. Vattnet är uppfriskande fyra plusgrader. Det ser Joanna som en utmaning, i linje med de äventyr hon erbjuder sina kunder på inom ramen för nätverket Friendcation. Det knyter samman 15 000 kvinnor som bland annat reser tillsammans (se faktaruta).

– I Sverige går resorna ofta till äventyrliga platser i fjällen eller Dalarna. Dit åker vi alltid Kia för att vara säkra på att ta oss fram bekvämt, berättar Joanna som varit Kia-ambassadör sedan 2019.

Bakluckan är elmanövrerad och baksätet tredelat för maximal flexibilitet.
Terrängläget ”sand” är perfekt för Mellbystrand.

VI KÖR MOT Mellbystrand. Den adaptiva farthållaren, som samarbetar med navigationssystemet, får vila lite när bilen ska köras ut på avfarten. När höger blinkers slås på levererar döda-vinkelkameran en bild till höger på den välvda tolvtumsdisplayen bakom ratten, för att säkra att det inte kommer en bil på insidan.

Joanna Swica beskriver bilkörning som en del av hennes personlighet.

– För mig är bilar detsamma som frihet. I det liv jag lever blir det mycket bilkörning och jag älskar att åka långt. En resa från Stockholm till Åre är ingenting, säger hon.

Bilarna har tagit stora steg upp längs statusstegen i Joannas ögon.

– En gång i tiden såg jag Kia som en ordinär bil. Nu tycker både jag och andra att det är coolt att jag kör Kia. Jag gillar människorna som jobbar på företaget, de verkar ha en fin företagskultur och är nytänkande, precis som jag.

Hon beskriver sig som en ganska lugn bilförare, men som har lite svårt att stå ut med folk som kör illa.

– Det händer att jag får skäll av min pojkvän för att jag ibland hänger mig på tutan. Det är kanske mitt polska blod, skojar Joanna Swica som föddes i Polen och kom till Ystad som treåring.

Mellbystrand ligger vid en 20 kilometer lång sandstrand, med vissa avgränsade delar som tillåter bilkörning. Joanna Swica blir närmast barnsligt glad när hon inser att helt nya Kia Sportages terrängläge har en speciell inställning för just sand.

– Jag känner mig nästan som min kompis Mikaela Kottulinsky som körde Dakarrallyt i Saudiarabien.

Solen börjar sjunka ner vid Torekov, längst ut på Bjärehalvön som en bit söder om Mellbystrand sträcker sig ut i havet från Båstad. Fram åker väskan med SUP-bräda och pump. När brädan är uppumpad finns ingen väg tillbaka, det är bara för Joanna att krypa in i våtdräkt med tillhörande skor. Snart hittar hon tillräckligt djup utanför den för vinterbad elakt långgrunda stranden. I väster har solen förvandlats till något som liknar en jättelik apelsin på väg ner i havet bakom den paddlande Joanna.

– SUP är roligt, utmanande och socialt. Jag minns speciellt en gång när vi var ett gäng på 25 tjejer som paddlade ut i havet i Grekland, och jag har också haft många fina turer i Spanien och på svenska destinationer. Men jag måste säga att det var magiskt att få paddla i den här solnedgången, även om det var kallt, huttrar hon.

Bilen som används i fotograferingen är en Kia Sportage Hybrid. Den har samma drivlina, men ett mindre batteri och färre hästkrafter än Kia Sportage Plug-In Hybrid

DET ÄR MÖRKT när vi lämnar stranden. Bilens matrix-strålkastare ställs på auto och bländar av automatiskt vid möte. Men bara i riktning mot mötande bilar, andra delar av vägen får full belysning, en funktion man knappt kan vara utan när man väl testat. Inne i bilen läser vi i Kias informationsmaterial och jag tar upp det som Joanna sa i början av denna resa, att bilen är precis hon själv. Jag testar några av ledorden i Kias kampanj för helt nya Sportage:

”Passar lika bra för pulserande storstadskörning som ute i det fria”.

– Som jag. Jag är väldigt terränggående, men gillar att vara snygg i stan. Egentligen gillar jag att vara snygg även när jag åker skidor och campar. Snygg i stan, snygg på grusväg och snygg i backe. Sådan är Sportage – och jag.

”Inspirerad av naturen”.

– Jag är inspirerad av element i naturen. Jag är uppvuxen vid havet och behöver hav. Men jag behöver också berg, skog och asfalt.

”Har ett stort mått av självsäkerhet”?

– Absolut.

”Kraftfull”?

– Haha, gärna.

”Sju års garanti”?

– Nej! Där går gränsen.

Vi närmar oss Laholms station. Joanna ska åka vidare ner till Ystad där hennes föräldrar bor. Jag ber henne att sammanfatta dagen med helt nya Kia Sportage, och hur hon ser på att snart få en egen.

– Den är mycket rolig att köra. Jag upplevde den som en kombination av Kia EV6 och Kia Sorento. Rapp, kraftfull, sportig och uppdaterad, precis som EV6. Samtidigt en bil som tar sig fram överallt och som man lägger märke till, som Sorento. Nya Kia Sportage är en bil som passar mig och det liv jag lever.

Stolarna i Sportage GT Line har mer skålning, fler inställningsmöjligheter och är ventilerade för extra bekvämlighet och komfort.
FAKTA:

Joanna Swica

Ålder: 34 år.

Bor: Stockholm.

Jobb: Entreprenör inom media/PR samt hälsoprofil/personlig tränare. Driver nätverket Friendcation tillsammans med en vän. De reser tillsammans, åker på event och jobbar med marknadsföring mot företag, destinationer och varumärken.

Är Kia- och Salomonambassadör.

Favorit-Kia: ”Just nu helt nya Sportage. Genom alla tider är det nog Sorento, även om EV6 också är riktigt bra.”

 

Fakta – tre versioner:

När helt nya Kia Sportage rullar in hos de svenska återförsäljarna kommer den i tre versioner:

  • Action: Grundmodellen som fått en utrustningsnivå andra bilmärken ofta bara levererar som tillval, exempelvis avancerade säkerhetssystem som filövervakning och adaptiv farthållare, liksom två 12 tums-skärmar i instrumentpanelen.
  • Advance: Har allt som Action bjuder på, men också bland annat fjärrstyrd parkering, matrix-strålkastare med automatisk avbländning, Harman Kardon-ljudanläggning, en 360-vy i skärmen med fyra kameror, elmanövrerad baklucka.
  • GT Line: Bjuder, utöver allt som finns i Advance, bland annat adaptiva stötdämpare och ventilerade stolar.

 

FAKTA – helt nya Kia Sportage hybrid/Plug-in Hybrid:

Effekt: 230 hk/265 hk.

Vridmoment (Nm): 350/350.

Blandad förbrukning: 6,4/1,6 liter/100 km (WLTP).

Prestanda (0-100 km/h): 8,3/8,2 sek.

Toppfart: 193/191 km/h.

Laddning (AC/vanligt eluttag): 4:20/6 h.

Räckvidd el: –/upp till 70 km.

Längd x bredd x höjd, (mm): 4 515 x 1 865, 1 650.

Axelavstånd (mm): 2 680.

Koldioxidutsläpp: 146/25 g/km.

Dragvikt: 1 650 kg/1 350 kg.

Förarhjälp: Dubbla välvda 12,3-tums skärmar, inklusive navigationssystem, DAB-radio och Kia Connect, Around View Monitor, kamera med 360°-vy, fjärrstyrd parkeringsassistans, head-up display, digitala LED-strålkastare med automatiskt helljus.

Säkerhet: Highway Driving Assist 2.0 (kombination av adaptiv farthållare, stop-and-go, filhållningsassistans, navigationsdata och ruttinformation), autobroms vid backning, korsning och vänstersväng samt fotgängar- och cyklistskydd, dödavinkelvarning med bild i digitala klustret.

Rek. pris från: 374 400 kr/437 900 kr.

Privatleasing från: 4 450 kr/5 395 kr.

Förmånsvärde från: 2 773 kr/2 440 kr/mån.

Versioner: Action, Advance, GT Line.

Avdrag för klimatbonus:

Till och med 30/6: 30 425 kr.

Från och med 1/7: 12500 kr.

 

Text: Tomas Eriksson

Foto: Simon Hamelius