Story

11 mars 2024

Kia presenterar framtidens flexibla transportfordon

Taxi på dagen, transportfordon på natten och campingbil på helgen. Kias nya eldrivna transportbilskoncept som går under samlingsnamnet PBV – Platform Beyound Vehicle –  skapar maximal flexibilitet och möjlighet till skräddarsydda lösningar.

Det var under teknikmässan CES i Las Vegas i början av året som Kia visade upp hur framtidens fordon ska lösa utmaningarna med ökad trängsel och fler transporter.

I ett framtidsscenario visade Kia hur fordon i tre olika storlekar samarbetar. De större modellerna PV5 och PV7 interagerar med den lilla självkörande modellen PV1. Varor flyttas sömlöst över på ett rullband för autonom sista milen-transport. I ett annat scenario ser man hur skåpbilarna står i en park och har förvandlats till pop up-butiker med flyttbara väggar och hyllor – eller tjänstgör som kaféer och tillfälliga kontor.

Förkortningen PBV, står för Platform Beyond Vehicles och innebär att bilarna går att skräddarsy för olika behov. Den mellanstora modellen PV5 börjar byggas redan nästa år och kommer i fyra varianter: minibuss, klassisk skåpbil, en version med förhöjt tak och en ”naken” version som kunderna kan bygga på utifrån egna specifika krav.

Den självkörande lilla “podden” PV1 är ännu på ett konceptstadie och den stora PV7, som är ämnad för transporter med längre avstånd och tyngre last, planeras till 2027–2028, då även en robottaxi är planerad.

Kias designchef Karim Habib berättar att funktionen att kunna haka loss bakdelen och bygga om bilen från taxibil till skåpbil med ”ett klick”, ännu är på ett idéstadie – men det är något man hoppas kunna infria längre fram.

– I PV5 har vi satsat på ett lågt insteg för att underlätta i- och urstigning för rörelsehindrade och gett bilen en låg midja med stora fönster och flera modulära sektioner med hyllor och förvaring. Dessutom har vi en räls i golvet som gör att antalet sittplatser kan varieras efter behov, säger Karim Habib.

Han hintar även om att det kan komma en campingversion framöver.

Anledningen till att Kia kompletterar sin personbilsproduktion med transportfordon har enligt Pierre-Martin Bos, vd för Kias PBV-satsning, att göra med framtidens ökade transportbehov.

– Efterfrågan på utsläppsfria och självkörande transporter kommer att fortsätta öka. Det är anledningen till att vi satsar på robusta fordon som är gjorda för att brukas och laddas dygnet runt, säger han.

Pierre-Martin Bos tror att en räckvidd på 40 mil och laddningstid på cirka 30 minuter kommer att tillfredsställa de flesta kunders behov. Men han utesluter inte att framtida versioner också kan inkludera snabbare laddningssystem.

Fakta Kia PBV

Tre modeller är planerade: PV1 är ännu bara ett koncept, mellanstora PV5 introduceras nästa år och den större modellen PV7 kommer 2027–2028.

Man bygger en speciell PBV-fabrik i Sydkorea med en beräknad produktionsvolym på 150 000 fordon per år från 2025. Därefter ska årsproduktionen ligga på cirka 300 000 fordon. 2028 planeras en andra PBV-dedikerad fabrik.

Kia inleder ett partnerskap med Uber och de sydkoreanska företagen Coupang och Cj Logistics för varu- och persontransporter.

PV5 får 400-voltssystem och kommer att erbjudas med tre batteristorlekar – där mellanbatteriet ska ge en räckvidd på 40 mil.

Text: Julia Brzezinska