Innehållsförteckning
Vi ska alla hamna där. Som ägare till en elbil. Men till dess brottas vi med våra vanor och känslor. 120 år med förbränningsmotor sitter i ryggmärgen.
Men lugn. Det är inte så dramatiskt som det låter. Det är faktiskt enklare än många tror.
– Det är egentligen inte elbilar som är annorlunda eller krångliga, det är vårt sätt att tänka som sitter fast i hur bilägande har varit i 120 år. Det är inte så konstigt att det blir en liten tröskel, men allt blir rätt enkelt bara man vänjer sig vid att tänka på ett lite nytt sätt, säger Per Lundin, homologation & connectivity specialist på Kia.
Homologering? Det handlar om regler och standarder för fordon. Det är mindre viktigt just nu. Om du undrar om Per är rätt person att berätta om elbilar räcker det med att du tittar på hans CV på Linkedin. En lång lista. Under 20 år har han jobbat med allt i bilbranschen, från däck via bränsle till teknik. Och han kom nyss hem från en husvagnssemester med familjens Kia EV6. I Kroatien.
– En av de vanligaste fördomarna om elbilar är att du inte kan köra långt med dem. Vår restid till Kroatien blev tre, fyra timmar längre jämfört med om vi rest med bensinbil – för att stanna och ladda. Det är en liten uppoffring. Elbilar är dessutom bättre att dra släp med. Starkare, snabbare och lättare att hantera. Speciellt vid rangering av släpet i låga hastigheter.
– Så hur ofta riskerar man att köra slut på batteriet? Ungefär lika ofta som man riskerar att få bensinstopp, om inte mindre. När fick du bensinstopp senast? I dag finns dubbelt så många laddstationer som bensinstationer i Sverige. Nu kopplar man samman system och med Kias betallösning för publik laddning, Kia Charge, har du snart tillgång till 800 000 laddstationer i Europa. Bara under de senaste sex månaderna har en enskild laddoperatör (Ionity) byggt ytterligare 1 000 laddpunkter. Utbyggnaden av laddnätverket går fort nu, säger Per Lundin.
Men låt oss backa lite och ta allt från början. Här är svar på några vanliga frågor om att äga elbil – för dig som funderar på att byta ut din gamla fossil.
KÖRSTRÄCKA, BATTERITID OCH LADDNINGSTID
Kan jag köra tillräckligt långt med elbil?
Kort svar: Ja. Den här oron är i de flesta fall ett tankespöke. Fråga dig själv, hur ofta kör du 50 mil på en dag? Hur ofta kör du 100 mil i sträck utan att ta en paus?
Och, säg att du kör väldigt långt och mycket – då handlar det mer om tankesätt och planering.
– Kan du ladda hemma? Då har du fullt batteri när du kör iväg på morgonen. Hur ofta har du full tank på morgonen i dag? Den enda skillnaden blir här hur lång tid det tar att ladda bilen. Du behöver inte superlång räckvidd om det går fort att ladda bilen. Du kan köra 40 mil, ladda i 20 minuter och köra 40 mil till. Få behöver mer än så, säger Per Lundin.
Ladda publikt:
Hur snabbt du kan ladda beror på vilka publika laddare som ger snabbast hastighet. Och om du har 400-voltssystem eller 800-voltssystem i bilen.
– 400 går ganska fort oavsett var du laddar. Det är lite olika för olika bilmärken och hur avancerad bilen är. Kia EV6 och EV9 till exempel, är 800-voltsbilar. Du laddar med hög hastighet under stor del av laddcykeln. Kia Niro, till exempel, är 400-volt vilket tar cirka 40 minuter istället för 20 minuter.
När det gäller publik laddning finns det många operatörer och olika appar i dag. Med varierande priser. Det är naturligt vid förändringar och ny teknik. Jämför med bensinstationer där det fanns betydligt fler aktörer förr.
– I dag har vi ett fåtal kedjor där man kan tanka fossila bränslen. Det kommer garanterat bli samma utveckling med laddstationer. Man köper upp varandra, bildar större kedjor och därmed blir det också enklare för kunden. Det kommer att hända jättemycket på den fronten. Det ska vara enkelt att betala.
Det har också kommit nya regelverk för hur betalning ska gå till. Från och med april 2024 måste nya laddstationer som byggs ha vanlig kortterminal och priset måste presenteras tydligt på en skärm på själva laddstolpen. Från och med 1 januari 2027 måste alla laddstationer ha samma teknik, oavsett när de byggts.
Ladda hemma:
Elsäkerhetsverket rekommenderar att inte ladda bilen i vanligt eluttag. Det är inte säkert med så mycket effekt över så lång tid. Och för dig som elbilsägare går du miste om flera smarta funktioner.
– Det är en liten kostnad att köpa och installera en laddbox i förhållande till bilens pris. Köper man en laddbar bil är laddboxen ett lika självklart tillbehör som vinterhjul. De flesta laddboxar är relativt lika. Installatören konfigurerar den så att den passar ditt hus. Vad har du för storlek på huvudsäkring? Hur mycket effekt kan du plocka ut? Laddboxen kan också kompletteras med lastbalansering/lastövervakning som bevakar husets strömförbrukning. Om man på kvällen har många förbrukare i huset igång samtidigt kanske det inte finns tillräckligt med kapacitet för att ladda bilen. Lastbalanseringen sänker då effekten på laddningen tillfälligt, eller till och med pausar laddningen, för att inte en huvudsäkring ska lösa ut. När det senare på kvällen finns tillräckligt med kapacitet tillgänglig fortsätter bilen att laddas. Allt sköts automatiskt utan att man behöver göra något. Generellt sett kan du sätta bilen på laddning när du kommer hem efter jobbet och nästa morgon är den fulladdad, säger Per Lundin.
Det är också viktigt att du kan skilja på el som gått till ditt hus och el som gått till din bil. Annars får du en usel energiklassning på ditt hus när du ska sälja det. Detta sköts automatiskt via din laddbox. De flesta laddboxar har en app som registrerar och lagrar hur mycket ström som använts för att ladda din bil. På så vis blir det också enkelt att se kostnaden för laddningen.
På vintern då? Enligt Per är det en myt att elbilars batteri töms så fort när det är kallt. Absolut har många elbilar en kortare räckvidd när det är kallt. Men det samma gäller ju även fossilbilar.
– Många som klagar på elbilar har aldrig testat själva. Visst finns det de som är resande säljare och som kör väldigt mycket med ett pressat schema. Kanske är elbil inte för dem – än. Men utvecklingen går rasande fort. Elbilarnas räckvidd närmar sig 70 mil eller mer på en laddning nu.
PRIS
Hur dyrt är det med elbil?
Elbilar är inte billiga, men fastna inte i inköpspriset. Titta istället på sista raden. Vad blir månadskostnaden? Det som man i bilbranschen ofta kallar för TCO, Total Cost of Ownership.
Per Lundin:
– Kostnader kan man flytta. När vi bytte från bensinbil till elbil såg det ut ungefär så här:
*Bensinbil: ca 4 000 kr / mån för avbetalningen + ca 3 000 kr / mån för bensin.
Totalt: ca 7 000 kr / mån.
*Elbil: ca 5 000 kr / mån för avbetalningen + el. Beroende på var jag laddar varierar priset, men den totala kostnaden för att äga min elbil blir inte högre.
Vad slutkostnaden per månad blir beror till exempel på om du kan ladda bilen hemma och hur ofta du behöver ladda publikt. Fördelen är att det här är saker du kan påverka (till exempel ditt elavtal, ladda på natten när elpriset är lägre, installera solceller etcetera), det kan du inte med bensin. Där bestäms priset av någon annan och du kan inte påverka det alls.
– När du lär dig tänka om lite och får in rutinen på att ladda hemma, blir priset lägre. Kan du inte ladda hemma blir det kanske lite krångligare. Men det är klart att det går att ha elbil även om man inte kan ladda bilen hemma, säger Per.
Utvecklingen går snabbt, sjunker priserna publikt?
Handen på hjärtat, har du koll på exakt hur mycket din nuvarande bil kostar dig? Variablerna är många. Till exempel är servicekostnaderna lägre på en elbil (men det är en myt att elbilar inte behöver servas). Du får också lägre trafikskatt (360 kronor per år)
– I Sverige har vi också för vana att köpa för stora bilar. Vi transporterar runt väldigt mycket luft till vardags. Vi köper ofta bil efter ytterligheter och tror att vi behöver en stor bil för semestern en eller ett par gånger om året. Men många klarar sig med en mindre bil med takbox, eller bagagebox på dragkroken. Det gäller att tänka på helheten. Vad betalar du för? Utgå från att alla i familjen ska sitta bekvämt när ni alla åker i bilen. Bagageutrymmet kan som sagt ofta “byggas ut” med utvändiga förvaringsutrymmen de gånger det behövs.
– Min vän som är 60 år hade alltid haft bensindriven kombi. Hon och hennes partner gjorde en bedömning i samband med att de flyttade till en lägenhet. Efter mycket diskussioner tänkte de om och bytte till en liten elbil, en Kia E-soul. De har en laddplats vid garageplatsen.
– Efter ett och ett halvt år säger de att det är bland det bästa de någonsin gjort. Med deras användarmönster har de aldrig behövt ladda bilen publikt. De är inte ens på bensinstationer längre.
För de få långresor man gör behöver man förbereda sig lite på hur man ska betala för den publika laddningen (än så länge, men detta håller på att förenklas och olika standarder blir till en). Kias egen betallösning för publik laddning, Kia Charge är en lösning med en app och ett laddkort som fungerar på nästan alla laddstationer som finns. Man laddar ner Kia Charge-appen, loggar in med sitt Kia-konto och lägger till ett betalkort i appen – så är man igång och kan ladda nästan överallt. På så vis slipper man hålla reda på en massa olika appar för att ladda publikt.
– Kia Charge är kanske inte alltid det billigaste alternativet, men garanterat det smidigaste. Och om det kostar 400 kronor istället för 200 kronor för ett laddstopp på de få långresor man gör spelar kanske inte så stor roll. Och om man ska ut och resa med sin elbil i Europa är Kia Charge tveklöst det smidigaste sättet att betala för laddningen.
MILJÖ
Hur klimatsmart är en elbil?
– Självklart är elbilar inte lösningen på alla problem för våra transporter. De skapar dessutom några nya utmaningar som måste lösas. Men vilken ny teknik gör inte det när den är i början av sin utveckling? Och är det ett skäl att inte ersätta fossilbilar med elbilar? Knappast. Det kan komma kommentarer som att “se på framställningen av elbilar och el och hur det påverkar”. Men det är samma sak med fossildrivna fordon, när det handlar om att framställa olja och bensin, driva oljepumpar etcetera, säger Per Lundin.
Ekvationen är ju ganska enkel. Om den energi som går åt bara för att pumpa upp råolja från jordens inre istället kan driva våra bilar direkt är det ju mycket mer effektivt. Men väldigt sällan hör man någon ta med hur framställningen av bensin och diesel påverkar oss. Man jämför ofta felaktigt elbilarnas hela tillverkningsprocess och brukande med bensinbilens påverkan från dess att den tas i bruk och utelämnar framställningen av fossila bränslen.
Miljöaspekten har också vardagliga praktiska effekter på bilägande. Det införs allt fler miljözoner i framförallt städer där man bara får köra elbil.
BEGAGNAT
Hur funkar det med begagnade elbilar?
– Generellt sett håller ett elbilsbatteri längre än en bensinmotor. Snabbladdning kan slita mer på batteriet och eventuellt orsaka degradering. Hemmaladdning som går långsamt, sliter nästan ingenting alls. Det förekommer degradering av batteriet, men det är inte vanligt. Inte för en vanlig användare, säger Per Lundin.
Enligt Per är det en fördom att du måste byta ut hela batteriet om ett högvoltsbatteri går sönder. Det är en av de vanligaste invändningarna man hör från elbilsmotståndare. Och att detta kostar mer är vad bilen är värd. I dag kan många tillverkare laga sina batterier och det finns fler olika batterityper än tidigare.
– Vissa är uppbyggda med olika moduler. Kias batterier är möjliga att laga. Går en del sönder, plockar man ut den trasiga delen och stoppar i en ny och bilen kan rulla igen. Att byta en sådan modul är billigare än en ny fossilmotor. Och det kommer garanterat bli billigare och billigare.
Andra fördelar är att en elmotor påverkas i mindre utsträckning i form av slitage i förhållande till hur bilen körs. En förbränningsmotor som körts hårt har oundvikligen ett högre slitage jämfört med en “snällt körd” bil. I en elbil finns också färre “kringsystem” som kan krångla, som systemen för avgasåterföring, avgasrening och bränslesystem. System som oundvikligen skits när en bil används.
För elbilar kan man läsa av batteriets batterihälsa, så kallat State of Health (SOH). På så vis kan man innan köp få reda på hur bilens batteri mår och få ett mer detaljerat besked för hur skicket är på bilens framdrivningssystem jämfört med vad som är möjligt för en fossilbil om man inte vill plocka isär motorn och inspektera den på insidan.
BEKVÄMLIGHETER
Elbilens (för det mesta) positiva överraskningar
– Bekvämligheter som tidigare var lite av en lyx ingår i en elbil. Många saker som förenklar och förgyller det dagliga livet.
Värmen:
Ta de där vintermorgnarna, till exempel. När du fryser in till ryggraden. I en elbil får du full värme efter cirka 30 sekunder. Om du inte förvärmt redan via appen, vill säga. Värmaren släpper dessutom inte ut avgaser som den gör när man värmer upp en fossilbil med en bränsledriven tillsatsvärmare.
Nackdelen är att du inte får någon restvärme från fossilmotorn. Det vill säga, ingen värme som smälter snön på bilen. Den får du ta bort själv.
Tystnaden:
En elbil är tystare och uppfattas som mer bekväm. Elbilar är ofta också mer välisolerade mot vägljud.
– Det handlar inte bara om ljudnivå i form av decibel utan också om frekvenser. Vi människor påverkas i olika grad av olika typer av ljud. Elbilar filtrerar till exempel ut jobbiga frekvenser som tidigare störts ut av fossilmotorn. Man måste tänka lite annorlunda när man bygger en elbil. säger Per Lundin.
Kraften:
Eftersom elmotorer ger maximal kraft direkt från start uppfattas elbilar ofta som att de är piggare och starkare än fossilbilar.
Elen:
Tekniken är fortfarande i sin linda, men med tiden kommer vi att kunna flytta el mellan hem, bil och elnätet. Det vill säga, vi kan nyttja vår el där den behövs som mest och våra elbilar blir till elaggregat som sparar oss pengar – och där vi till och med kan sälja el från bilen och tjäna pengar.
Tillgängligheten:
Allt fler städer inför tysta eller fossilfria zoner där bara elbilar får köra.
Tekniken:
Ju mer elbilar utvecklas desto mer tekniska finesser kommer på köpet. Bilarna är numera rullande superdatorer som mer och mer blir smarta, uppkopplade enheter. Precis som våra hem, telefoner, smartklockor, smarta högtalare och surfplattor.
– Jämför med smartphones. När de kom var det kanske inte många som såg poängen med alla appar och alla möjligheter. I dag gör vi nästan allt via mobilen.
Priset:
Enligt Per har det blivit billigare att producera elbilar än fossilbilar vilket innebär att priserna nu kommer att sjunka.
Elbilar kostar i många fall mer att köpa nya, men blir de verkligen dyrare i slutändan? Detta beror helt på hur din egen situation ser ut. Men faktum är att priserna kommer att gå ner. Ny teknik är alltid dyrast i början. När de första platt-tv-apparaterna lanserades i början av 00-talet kostade de första modellerna 100-150 000 kronor. Då var det en dröm för många att kunna hänga sin tv på väggen. I dag finns det endast platt-tv-apparater att köpa och tekniken har blivit billig. Den dyra “drömprodukten” har blivit en vardagsvara som är tillgänglig för alla.
Samma sak kommer att hända med elbilar.