Tack vare framåtblickande modeller och innovativ teknik har Kia etablerat sig som en storspelare på den globala elbilsmarknaden. Nu har de inom koncernen tagit fram en ny drivlina som kan komma att förändra hur man bygger elbilar.
Så fungerar tekniken
Den nya drivlinan som kallas “Uni Wheel” innebär att varje hjul på bilen drivs av en egen mindre elmotor som är placerad i nära anslutning till hjulet – med reduktionsväxeln placerad direkt i hjulet. Systemet innebär att det inte längre behövs en stor motor fram under motorhuven. Det öppnar bland annat upp för helt nya designkoncept med rymligare interiörer eller mer plats för ett större batteri som kan öka bilens räckvidd.
Skapar nya flexibla möjligheter
Kia hoppas att tekniken ska kunna vara en viktig kugge för framtidens mobilitetslösningar. Bland annat kan rymligare och mer flexibla fordon passa perfekt för Kias nytänkande PBV-koncept (Platform Beyond vehicle).
Kia har även planer på att tekniken ska kunna användas för bland annat cyklar, rullstolar och robotfordon.