Story

22 februari 2024

Så ser din elbil ut om 10 år

Kossor, solceller och hundra mil på en laddning. Här är tekniken som bygger nästa generation elbilar.

Med nya typer av batterier får elbilar, på bara inom tio–tolv års sikt, en betydligt längre räckvidd än i dag. Batteriernas hållbarhet kommer också att vara ännu bättre.

Vi börjar med el-efanten i rummet. Vi kan inte prata om nästa generations elbil utan att först fråga oss om vi själva kommer att köra den. För i elbilarnas värld går det snabbt nu. Den bil du kör om femton år kan låta som science fiction i dag.

Så kör bilarna själva om några år? Nej, inte enligt konsultföretaget Accenture. I rapporten ”Rebooting autonomous driving” skriver de att 60 procent av alla nya bilar kommer att vara utrustade med så kallade level 2-egenskaper 2030. Det betyder att du fortfarande kör bilen, men att den assisterar dig med bland annat styrning, bromsning och parkering. Den analyserar omgivningen, varnar och hjälper dig att ta rätt beslut. Level 5, när bilen kör helt själv utan din inblandning, tror Accenture sker tidigast några år efter 2030. Redan i dag finns självkörande taxibilar i till exempel San Francisco – men dessa får bara köra med vissa förbehåll, som i vissa områden och inte under rusningstid.

Oavsett vem som kör finns det några grundläggande funktioner som avgör hur din elbil presterar om tio år. Det viktigaste? Batteriet.

Alex Papapetropoulos är director of product and pricing på Kia.

– Våra elbilar har redan i dag exceptionell räckvidd. EV6 kan köra upp till 52 mil på en laddning. Nya Niro EV når upp till 46 mil. Vi testar hela tiden ny teknik. Vi är bland annat med och utvecklar så kallade all-solid-state-batterier.

”Våra elbilar har redan i dag lång räckvidd. EV6 kan köra upp till 52 mil på en laddning och nya Niro EV når upp till 46 mil.”
Alex Papapetropoulos, Director of Product and Pricing Kia.

ALL-SOLID-STATE-batterier (ASSB) påminner om dagens lithiumjonbatterier. Skillnaden är att dess kärna är fast i stället för flytande. Det får därmed en högre energitäthet. Ju högre täthet, desto högre effekt. Solid statebatterier kan göras mindre och väga mindre – och samtidigt ge längre räckvidd och snabbare laddningstid. ASSB kan laddas till 80 procent på femton minuter, beroende på batteristorlek. De slits också mindre per laddning. Dagens litiumjonbatterier börjar tappa i effekt efter 1 000 laddningscykler. Ett ASSB behåller 90 procent av sin effekt efter 5 000 laddningscykler.

Trots att det kostar att investera i ny batteriteknik, talar mycket för att din elbil 2030 har ett all solid state-batteri. Och att du kan köra sisådär 100 mil på en laddning. Och när batteriet är för slitet för att driva bilen en meter till kan det återanvändas, bland annat i så kallade second life-system. Det är en slags kraftverk som kan lagra energi och stabilisera våra elnätverk, speciellt när elen kommer från källor som vind, vatten eller sol.

– Vi samarbetar med Encore, en startup inom Deutsche Bahn (tyska statens järnvägsbolag, reds. anm.) för att bygga och distribuera second life-system. Bilbatterierna plockas isär och testas. Sedan återanvänds de i second life, eller så återvinns de, säger Alex Papapetropoulos.

Men likt bilarna måste också batterierna byggas. Det kräver en hel del mineraler, som litium, kobolt och nickel. Dessa mineraler är inte speciellt sällsynta, men produktionen behöver skalas upp rejält för möta efterfrågan.

Svårigheter i utvecklingen

Där finns utmaningar i form av tillstånd att öppna nya gruvor, eller det faktum att enskilda nationer som Kina sitter på en stor del av produktionen i dag – även utanför landets gränser.

Biltillverkarna måste skapa helt nya leverantörskedjor. De har hittills förlitat sig på ett nätverk som levererat när det behövts. Precis som att du går till affären och köper glass eftersom du vill ha den nu. Men framöver behöver biltillverkarna gå direkt till källan. Som att du ringer bonden och reserverar en ko för att kunna ha mjölk till glass nästa år.

Nya leverantörskedjor tar tid och kostar pengar – men de för också med sig fördelar bortom bilindustrin. Hållbara sådana. När jätteföretag går direkt till gruvorna med enorma beställningar, sätter de press på dem att förbättra sig. När en gruva säljer till en lång och anonym leverantörskedja är de i stort sett immuna mot insyn och opinion. Biltillverkare, däremot, bryr sig väldigt mycket om vad allmänheten tycker om dem. De vill inte samarbeta med företag som inte tar hållbarhet på allvar. Eller som Aimee Boulanger, vd för Initiative for Responsible Mining Assurance, säger i en artikel på npr.org: ”När bilbranschen kom in i bilden så förändrade de allt.”

Framtidens elbilar

För tolv år sedan fanns det bara en elbil med litiumjonbatterier att köpa i Sverige. En första bil från ett mycket litet amerikanskt bolag. Det fanns inte en enda snabbladdare i hela landet.

Om tolv år har vi inte bara batterier som tar oss minst 100 mil på en laddning, det är mycket möjligt att bilarna också laddas av solen. Det pågår nämligen utveckling av solcellsdrivna bilar, med chassi av återvunnen kolfiber, som tar dig fyra mil per dag när det är molnigt. 1 100 gratis kilometer per år.

Nu köper vi ju inte bilar baserat på om kärnan i batteriet är fast eller flytande. Lika lite som vi väljer film på bio efter hur lång den är. Vi vill ju ha en upplevelse. Kommer elbilarna att leva upp till våra motordrömmar? Alex Papapetropoulos tror det:

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kias EV6 GT, som har 585 hästkrafter , vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0–100 km/h på bara 3,5 sekunder.

Det är inte lätt att exakt förutspå utvecklingen. Och det bor en föreläsare om framtiden i varje svenskt postnummerområde. Men när det gäller elbilar är inga spådomar för vilda. Vi är nämligen bara i början av resan.

 

Text: Robert Långström

Tidigare publicerad i tidningen Kia Story nr 2/22.