Story

5 november 2025

Elbilar som energiresurs – Kia testar V2G-teknik i Sverige

Kia deltar i ett forskningsprojekt om Vehicle-to-Grid (V2G) där elbilar kan leverera el till elnätet – en framtidslösning för energisystemet.

Kia EV9 är förberedd för tekniken Vehicle-to-grid.

Kia Sweden deltar just nu i ett spännande forskningsprojekt som kan förändra hur vi använder elbilar – inte bara som transportmedel, utan även som en viktig del av elnätet. Projektet undersöker en praktisk och skalbar användning av tekniken Vehicle-to-Grid (V2G) och leds av Lunds tekniska högskola tillsammans med bland andra Sustainable Innovation och PowerLynk. Två Kia-återförsäljare – Aftén Bil i Åkersberga och Bilbörsen i Linköping – fungerar som testanläggningar där laddning och urladdning från 40–50 elbilar analyseras.

– Eftersom våra nya elbilar är förberedda för dubbelriktad laddning är det väldigt intressant att se hur tekniken kan användas i praktiken och stötta elnätet när de inte används, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

Vad är Vehicle-to-Grid (V2G)?

Vehicle-to-Grid (V2G) är en teknik som gör det möjligt för elbilar att inte bara ta emot el från elnätet – utan också leverera tillbaka el till elnätet när behovet är som störst. Det gör elbilen till en aktiv del av energisystemet, som kan bidra till att jämna ut effekttoppar och stärka elnätets stabilitet.

Fördelar för bilägare och samhället

V2G-teknik kan ge ekonomiska och praktiska fördelar, för såväl enskild bilägare som samhället:

  • Bilen kan användas som reservbatteri vid strömavbrott eller höga elpriser
  • Bilägare kan få ersättning för att mata in el i elnätet
  • Tekniken kan även användas storskaligt i parkeringshus, hamnar och andra platser med många laddade bilar

Kias elbilar redo för V2G

Flera av Kias elbilsmodeller är förberedda för V2G-funktionalitet, vilket gör det möjligt för dem att både ta emot och leverera el till nätet. Men innan det kan bli verklighet måste hela kedjan fungera – från tekniska lösningar till regelverk och affärsmodeller.