Vita vidder, skogar som aldrig tar slut och decimetertjock is på vägarna. Lika kallt som det är tyst – och mörkt. En karavan med tre kamouflerade EV3:or svischar förbi med ett moln av snörök bakom sig.
Förra vintern genomförde Kias globala och europeiska utvecklingsteam tester av nyligen lanserade EV3 i och kring Arjeplog. Dels innanför grindarna till det topphemliga testcentret Colmis Proving Ground, dels tusentals mil på de till synes oändliga Norrlandsvägarna.
Ett stort batteri räcker ofta långt. Men i fallet med EV3 stannar det inte där. Kias ingenjörer har ansträngt sig hårt för att hitta lösningar som kan pressa ut fler mil per kilowattimme ur EV3:ans batterier. Det handlar om design och paketering – och inte så lite tekniskt finlir.

5 tekniska innovationer som gör Kia EV3 till en effektiv vinterbil
Rätt temperatur
Inget påverkar batteriers kapacitet lika mycket som temperaturen. Batterierna i Kia EV3 värms upp – och kyls ner – av ett nyutvecklat system med ett flertal olika inställningar. Det handlar om att värma upp batterierna i extrem kyla, och kyla ner det i extrem hetta. Men också att förvärma batteriet inför laddning i alla tänkbara växlingar av klimat och utetemperatur.
Automatisk förvärmning
Förvärmning av batteriet, som kan ske ända ned till temperaturer kring -35°C, ger avsevärt kortare laddtider. Förvärmningen skyddar även litiumbatteriet och förlänger livslängden på det.
Systemet är kopplat till bilens automatiska ruttplanerare som via batterikonditioneringsläget förvärmer batteriet när du är på väg till en snabbladdningsstation. Det kan också aktiveras manuellt.
Värme – ventilation – luftkonditionering (Heating, ventilation, and air conditioning: HVAC)
Det så kallade HVAC-systemet är avsevärt mer kompakt jämfört med tidigare system. Genom att montera den vertikalt innanför instrumentpanelen frigörs utrymme för de främre passagerarna. Den öppna och luftiga atmosfären i kupén påminner faktiskt om känslan i storebror EV9.
Värmepump
Kia är först med en ny innovativ värmepump av flerventilstyp. Den ökar räckvidden ytterligare genom att dra in omgivningsvärme från uteluften och kombinera den med återvunnen spillvärme från elmotorn.
Lågt luftmotstånd
Design handlar inte bara om spännande karossformer. Minst lika viktigt är bilens aerodynamik, alltså hur stort luftmotstånd bilen har. Kia EV3 har dels en tredimensionell inkapsling som täcker 80 procent av golvet, dels justerbara luftflödesluckor i fronten (Active Air Flap). Två innovationer som bidragit till att dragkoefficienten, det så kallade cW-värdet, är för klassen låga 0,267.
