Story

5 mars 2025

Kia EV6 GT sätter nytt världsrekord på svensk is

Kia EV6 GT ställdes inför det ultimata testet: att krossa världsrekordet för snabbaste snitthastigheten på is av en elbil. Föraren Joakim Dyredand berättar hur han lyckades.

Kia EV6 GT på sjöis utanför Sandviken.

Foto: Simon Hamelius

Eventet Speed Weekend i Sandviken, som arrangeras av Landracing, är en studie i fart. Runt 100 anmälda ekipage deltar för att maxa ut på den 3500 meter långa, preparerade banan på Storsjön. I en air av diesel, bensin och pyroteknik gled Kia EV6 GT in som en kissekatt bland hermelinerna. Bakom ratten: Joakim Dyredand, journalist på tidningen Elbilen:

– Sandviken bjöd på slät och fin is, utan snö och med en perfekt hård yta. Och bilen, ja den har ett ohyggligt vridmoment och en jämn kraftleverans. Vi hade med andra ord alla förutsättningar för att lyckas, säger han.

Specialdäck från Bestgrip, med 200 dubbar per däck – isatta för hand. Foto: Simon Hamelius
Bäst i klassen! Foto: Simon Hamelius
Kia EV6 GT tar världsrekord på svensk is.
Tjock sjöis på totalt 3500 meter bana. Foto: Simon Hamelius
Under Speed Weekend i Sandviken togs ett nytt världsrekord för snabbaste elbil på is.
Siffrorna talar sitt tydliga språk: Kia EV6 GT levererar. Foto: Simon Hamelius

Och lyckas, det gjorde han – flera gånger om dessutom. Men det slutgiltiga rekordet sattes under dag två och vid det sjunde försöket: snitthastigheten uppmättes då till 247,88 km/h under en flygande kilometer. Bland de runt 1 000 åskådarna var de många som blev imponerade när de fick höra att en eldriven Kia precis slagit världsrekord i sin klass. Så hur gör man då för att lyckas? Här är Joakim Dyredands framgångsrecept.

Så slår du hastighetsrekord på is i en Kia EV6 GT

  1. Dubbade specialdäck
    – Vi har specialdäck med spikdubb från Bestgrip. Med 200 dubbar per däck, isatta och limmade för hand, säkerställde vi bästa grepp. Men däcken blir rejält tunga i 250 km/h och det påverkar självklart deras egenskaper. Risken för att de exploderar finns alltid.
  2. Maxa sportläget – förutom på fjädringen
    – Kia EV6 GT har flera inställningar som förändrar bilens karaktär och körkänsla. Jag valde konsekvent det vassaste sportläget på allt – förutom fjädringen. Underlaget gjorde att jag föredrog en följsam känsla snarare än en hård, så här blev det komfortinställningen.
  3. Skippa Launch Control och satsa på progressiv gas
    – Med Launch Control har du maximal acceleration från start. Trevligt, men inte nödvändigtvis när starten sker på is. Jag valde i stället att bygga upp farten progressivt. Det krävdes flera seriösa försök för att få till den perfekt avvägda accelerationen.
  4. Händerna tio i två – utan att styra
    – Nog för att banan bara går rakt fram, men bilen rör sig ändå flera meter i sidled på grund av de spår som bildats i isen. För att undvika sladd gäller det att hitta den perfekta balansen mellan att hålla emot och glida med – utan att försöka styra.
  5. Förvärm batteriet
    – Inför världsrekord-åket förvärmde vi batteriet för optimal prestanda. Ett genidrag som bidrog till att bilen nådde rekord-snitthastigheten 247,88 km/h.

Vill du veta mer om världsrekordbilen?

Klicka här för att upptäcka Kia EV6 GT.