Story

17 april 2024

Kia EV9 briljerar i vintertest

Kia EV9 gjorde strålande i från sig ett tufft test i vintermiljö i Norge där bilarnas räckvidd och laddning mättes mot tillverkarnas utlovade siffror.

Kyla har en negativ påverkan på hur elbilarnas batterier presterar, både när det kommer till räckvidd och laddning. Varje år testar därför det norska bilförbundet NAF i samarbete med FIA elbilar under vinterförhållanden för att se hur väl tekniken står sig mot tillverkarnas utlovade siffror.

I årets test fick Kia EV9 toppresultat i både laddning och utlovad räckvidd. Bilen kördes av den brittiska medieprofilen Nicola Hume, som kanske är mest känd från Red Bulls Formel 1-podcast Talking Bull.

Totalt deltog 23 bilar i vintertestet. Testet består av två olika moment:
  1. Räckvidd – hur långt kommer bilen enligt verkliga förhållanden i förhållande till den utlovade räckviddssiffran enligt WLTP.
  2. Laddning – Hur snabbt laddar bilen 10-80 procent i förhållande till den utlovade tiden.

– Körningen sker under vanliga förhållanden, som vilken elbilsförare som helst kör. Rutten går genom stadstrafik, landsvägstrafik, motorväg och till sist upp i bergen tills bilen får slut på batteri och stannar, berättar Ingunn Handagard, presschef för NAF i en intervju med Nicola Hume.

Kia EV9 utklassade de europeiska premiumkonkurrenterna Audi och Mercedes i både laddning och räckvidd.

Kia EV9 skötte sig riktigt bra och kom hela 442 kilometer vilket är bara 63 kilometer kortare än den utlovade WLTP-räckvidden. Det är lika långt som Tesla Model 3 som däremot var hela 188 kilometer ifrån sin utlovade WLTP-räckvidd.

Endast två bilar i testet hade kortare räckviddsmarginal än Kia EV9 och det var BMW i5 och HiPhi Z vilket gör Kia EV9 till en klar vinnare bland familjebilarna.

Resultatet är imponerande inte minst för att Kia EV9 är den näst största bilen i testet efter Ford F-150 Lightning och den enda sjusitsiga bilen.

– Vi har lärt oss mycket av detta test. I vanliga fall förlorar en elbil 21 procent av sin räckvidd under dessa vinterförhållanden. Och de flesta presterade just så. Men det är tre bilar som jag vill framhålla och Kia EV9 är en av dem. Den förlorade endast 12,5 procent av sin räckvidd, säger Nicola Hume efter att testet avslutats.

När det kommer till snabbladdning presterade Kia EV9 exakt enligt utlovade siffror och var den snabbaste ickekinesiska bilen. 10–80 procent tog 24 minuter att ladda. Den högsta registrerade laddeffekten var på 213 kW och snitteffekten under 24 minuters laddning låg på 186 kW.

Kia EV9 utklassade de europeiska premiumkonkurrenterna Audi och Mercedes i både laddning och räckvidd.

 

Text: Jens Trulsson