Kias framgångsrika elbilsrecept består i att bryta nya barriärer och vara bland de första på spelplanen. De ritade om kartan för elbilar med sin skateboardplattform e-GMP och sin högteknologiska 800-voltsteknik och V2L. Nu slår Kia till igen och är först på plats med en jättesuv på över fem meter och sju sittplatser samt ett pris som är extremt attraktivt sett till vad du får i gengäld.
Om vi börjar spektakulära designen så är den ett uttryck för Kias designfilosofi opposites united som tar sin inspiration från kontrasterna mellan natur och människa. Under skalet hittar vi så ett gigantiskt batteri på hela 99,8 kWh. Som vi redan nämnt är det kopplat med 800-voltsteknik vilket möjliggör supersnabbladdning på upp till 240 kW. EV9 är även förberedd för V2G, vilket betyder att den kan lagra ström i batteriet och sedan återföra den till elnätet när elpriserna är högre.
Kommunicerar direkt med laddstolpen
En stor nyhet är att Kia inför Plug & Charge på EV9 som innebär att du slipper krångla med laddbrickor och appar vid publik laddning. Istället kommunicerar bilen direkt med laddstolpen.
Det sitter elmotorer på både fram- och bakaxel med samma effektuttag. Totalt 282,6 kW vilket översätts till 384 hästar. Vridmomentet ligger på saftiga 700 Nm. Precis lagom för en bil som väger knappt 2,6 ton och som får dra släpvagnar på upp till 2 500 kilo.
Sittkomforten i bilen är utmärkt på de två första raderna och mer än godkänd på tredje raden, även för lite längre passagerare. Baksätet i den sexsitsiga versionen (tillval) har riktiga kaptensfåtöljer med individuella armstöd där hela stolen går att fälla och även att snurra runt (när bilen är parkerad).
Det tillhörande benstödet gör att de är nästan orimlig bekväma att färdas i. EV9 har gott om finesser för att hålla passagerarna nöjda med rejält med förvaringsfack, mugghållare, solgardiner i dörrarna, ventilationsutblås och manöverpanel i taket för klimatanläggningen på andra raden. Och USB-uttag på alla platser.
Förarmiljön är utsökt avslappnad med stolar som verkligen kommer till sin rätt i en större bil. Den rymliga kupén gör det lätt att hitta en bra sittposition utan att kompromissa. Den integrerade döda vinkel-monitorn i förarinstrumentet är en genialisk idé som verkligen underlättar filbyten. Framför allt vid mörkerkörning.
“Imponerande hur ingenjörerna har förfinat fjädringskomforten så att EV9 kan vara en milslukare av rang.”
EV9 har fått en ny typ av instrumentering och ett nytt menysystem och gränssnitt. Kia har även integrerat en ny skärm mellan förarinstrumentet och infotainmentskärmen för klimatanläggningen. Det är smart att ha dedikerade skärmar för varje funktion så att du slipper bläddra i menysystemet för att justera klimatanläggningen. Kontrollerna är precis där de alltid är.
Ljudsystemet kommer från Meridian som är mest känt för sina samarbeten med lyxbilstillverkare. Totalt sitter det 14 högtalare i bilen och ljudupplevelsen är både omslutande och precis oavsett vilket plats i bilen du befinner dig på.
EV9 är en stor bil men rör sig värdigt på vägen med god karosskontroll och utan att störas av ojämnheter i vägbanan, stora eller små. Baktill sitter nivåreglerande dämpare men det är konventionell stålfjädring framtill. Imponerande hur ingenjörerna har förfinat fjädringskomforten så att EV9 kan vara en milslukare av rang. Det är en bekväm bil att åka i. För att öka säkerheten och komforten för de ombordvarande är EV9 standardutrustad med digitala led-matrix-strålkastare, vilket är första gången någonsin på en Kia.
Drivlinan har så gott om effekt att EV9 kan agera sportbil när högerfoten befaller. Chassit är heller inte nödbett i sådana lägen utan ställer villigt upp på noterna. Responsen i drivlinan är omedelbar och kraftfull, om du vill. Med tre olika körlägen går det att mjuka upp drivlinan så att den passar alla körstilar. Kia är dessutom kända för sina effektiva drivlinor och mycket riktigt fick EV9 förlängd räckvidd från 465 till 505 kilometer efter WLTP-testerna.
Med alla säten uppfällda rymmer EV9 över 312 liter bagage vilket gör utrymmet användbart istället för symboliskt. Börja fälla säten och en värld av rymd uppenbarar sig. Med bakersta raden i nedfällt läge har du minst 686 liter (under insynsskyddet, som även har en snygg plats under bagagerumsgolvet) och fäller du även mittenraden har du nästan 2,4 kubikmeter till förfogande. Inte konstigt att Kia även erbjuder en digital innerbackspegel som visar upp vad som finns bakom bilen istället för den traditionella spegeln som även inkluderar 3,5 meter kupéutrymme.
Listan på säkerhetsfunktioner i specbladet är 25 punkter lång där allt är standard. Det inkluderar bland annat aktivt filhållnings- och filkörningssystem, döda vinkelvarning i instrumentklustret, autobroms med cyklist- och fotgängarskydd, autobroms vid backning, multikollisionsbromssystem, stabiliseringskontroll för sidvind, och 360 kamera.
Kia kan ha släppt den mest prisvärda elektriska storsuven på marknaden. Snacka om att slå huvudet på spiken!
Text: Jens Trulsson
Foto: Samuel Unèus
Upptäck Kia EV9: en komplett SUV med ultrasnabb laddning.
Hyllade Kia EV9 är en helt elektrifierad SUV med ultrasnabb laddning, lång räckvidd, fantastisk komfort och plats för upp till sju personer.