Story

19 mars 2024

Kia Niro EV i fin form

När Kia Niro EV släpptes såldes fler än tusen bilar direkt. Inte så konstigt, med tanke på bilens räckvidd, innovativa teknik och djärva design.

Över 1 000 Kia Niro EV beställdes redan första veckan.

I utställningen ”News Flash” på Fotografiska museet i Stockholm 2022 visas bilder från det senaste seklets stora nyhetshändelser, hämtade från de runt 100 miljoner stillbilderna i TT:s nyhetsarkiv. Kia Niro kanske inte kan konkurrera med televisionens genombrott, högertrafikomläggningen eller andra stora händelser. Men bilens sensationella genomslag kunde nog förtjäna en liten plats i nyhetsarkiven. Sedan 2016, när modellen lanserades, har drygt 43 000 Niro registrerats i Sverige.

När Kia-återförsäljarna öppnade orderböckerna för helt nya Kia Niro EV hade fler än 1 000 bilar beställts på bara någon vecka. Och i september var Niro EV Sveriges mest sålda bil.

Restaurang Röda huset på Malmskillnadsgatan nära Sergels Torg har ett formspråk som passar helt nya Kia Niro.

Räckvidden är 463 kilometer, motorn är på 204 hästkrafter och bilen har en mycket hög säkerhetsnivå. Vad sägs om kollisionsskydd som varnar och bromsar i korsningar, eller om Highway Driving Assist som håller bilen på plats i filen och vars adaptiva farthållare hjälper till att hålla lämplig fart? Lägg till Safe Exit Assist som låser bakdörrarna på en parkerad bil om ett fordon kommer bakifrån och en parkeringsassistent som förarlöst kör in bilen i trånga utrymmen.

Kia Niro ev är verkligen lättkörd. Med några snabba inställningar anpassas bilen efter föraren. Det märks väl på vägen från Arlanda in mot Stockholm. De tre körlägena (eco/normal/sport) som styrs med en knapp på ratten, förändrar bilens karaktär på ett sätt som gör det svårt att tro att det är samma bil. Från det energisnåla och mjuka körläget eco skiljer det bara två tryck med tummen på rattens drive-mode-knapp för att helt nya Niro EV ska släppa loss sina 204 hästkrafter med ett vridmoment på 250 Nm och accelerera med kraft.

Med paddlarna vid ratten ställer föraren in önskad kraft i den laddande motorbromsen – allt från frilägesrullning till I-pedal som i princip innebär att mycket av körningen kan göras utan att använda bromspedalen. Enklast är nog att välja autoläget, då anpassar sig bilen efter omgivningen. Det innebär att den har en kraftfull motorbroms/laddning om bilen är omgiven av fordon som den ofta är i stadstrafik, medan den rullar på frihjul på en motorväg när inget fordon finns framför.

Kia Niro EV på väg in i en av Stockholms många utsmyckade tunnlar.

Vi kör in i en av Stockholms alla tunnlar. Ljuset tänds automatiskt och när vi kommer ut igen visar Tallink Siljas blå färjor att vi är vid Värtahamnen. De två 10,25-tumsskärmarna – en med förarinformation, och en för infotainment och navigering – anpassar sig till dagsljuset.

När vi stannar till på en parkering nära TV4-huset ser vi hur helt nya Niro EV drar blickarna till sig. Ett erkännande för ett gediget designarbete.

– Vår ambition är att fortsätta tänja på gränserna och att backa upp produkterna med uppfinningsrik, djärv och framåtblickande design, säger Karim Habib, chef för Kia Global Design Centre.

Det är den ambitionen som nyfikna förbipasserande kan se även i helt nya Niro EV. Bilen som har sina rötter i konceptbilen HabaNiro som visades vid bilsalongen i New York 2019. Måsvingedörrarna är visserligen borta, men C-stolpen bak med sitt karaktäristiska luftintag som förbättrar aerodynamiken finns kvar, liksom frontens tigernostema och varselljusens hjärtslagsgrafik.

Två 10.25-tumsskärmar ger all information som föraren behöver.

Turen fortsätter längs Gärdet och efter att ha passerat Djurgårdsbron och Nordiska museet når vi Liljevalchs konstmuseum, som nyligen fått en ny tillbyggnad ritad av den kände arkitekten Gert Wingårdh. Tillbyggnaden har väckt stor uppmärksamhet för sin djärva design.

Liljevalchs konstmuseum grundades för pengar från den förmögenhet som Carl Fredrik Liljevalch den yngre skapade på norrländsk skog, sågar och gruvdrift. När han dog 1909 hade han donerat för den tiden svindlande 3,3 miljoner kronor till utbildningsinstitutioner och museer. Man kan utan en alltför vildsint fantasi gissa att han med sitt samhällsengagemang i dag skulle ha satsat sina pengar på att rädda klimatet. Kanske bidragit till utvecklingen av elbilar?

Hur som helst, herr Liljevalch skulle säkert ha gillat tankarna om hållbarhet som Kia visar genom att använda återvunna material inne i kupén. Innertaket är gjort av återvunna tapeter och sätena av bioplast med klädsel tillverkad av eukalyptusblad. Bagageutrymmets insynsskydd är tillverkat av återvunna fibrer.

Tar man sig in i bagageutrymmet i Kia Niro EV via den elektriska bakluckan, hittar man plats för 475 liter packning. Fälls det delbara baksätet ökar det till 1 392 liter. Knappast ett trick för Paradox-museet i centrala Stockholm, som bjuder på ett antal synvillor som lurar besökarens ögon och hjärna. Däremot skulle nog Kias Vehicle to Device kunna fungera där – besökarna skulle kanske bli överraskade när de fick se hur prylar som dammsugare, elcyklar och elgrillar drivs eller laddas av en bil.

Stilrena linjer och nytänkande design förenar Kia EV9 och konstmuseet Artipelag.

Vi fortsätter färden österut, mot Värmdö och konstmuseet Artipelag. På vägen får bilens Highway Driving Assist jobba. Sensorer och kameror håller bilen precis som den ska på lämpligt avstånd från framförvarande bilar och mitt i filen.

Fram till mitten av januari 2024 firas Artipelag tioårsjubileum med sin största utställning hittills i Sverige med den tyska konstnären Anselm Kiefer. Runt museet står skulpturer i skogen och besökarna kan gå en tipspromenad med frågor kring naturen och vatten i skärgården – från vad vi hittar i Baggensfjärden som omger Artipelag till växterna på museets tak. Efter en kylig promenad är bilen uppvärmd av ett elelement som startats via Kia Connect-appen och drivs av bilens batteri.

När det är dags för återfärd kan en snabbladdning vara på sin plats. Laddarens position ställs in på navigationssystemet. När bilen är framme har batteriet värmts upp för optimal laddningshastighet.

Kias garanti på sju år speglar kvaliteten. I eco-läget förbrukar bilen mindre energi än sin föregångare, uppkopplingen via Kia Connect bjuder på ett närmast oändligt antal tjänster – trafik, väder och laddstolpar, för att nämna några saker.

Bildspel
Nationalmuseum hyser runt 700 000 föremål från 1500-talet och framåt. Om 200 år kanske en elbil som Kia Niro EV finns i samlingarna. ”Arch”. Konstnär: Ai Wewei.
Laddning på Fiskargatan på Södermalm. Muralmålning av de brasilianska konstnärstvillingarna “Os Gemeos”
I den nya delen av konstmuseet Liljevalchs finns formgivarens Ingegerd Råmans glasbottnar infällda. Kia Niro EV smälter fint in i färgskalan.
Tigernos mot hajnos vid Väggen, Sickla. Konstnär: Stina Falkebrant
Pumphus, Sickla. Konstnär: Kashink
“Avverkning”, Atlasrondellen, Sickla.
Galleri Panncentralen, Gustavsberg.

Text: Tomas Eriksson

Foto: Simon Hamelius

Tidigare publicerad I Kia Story 2/22.

Uppdaterad och fulladdad favorit: Kia Niro EV. 

Sverigefavoriten Kia Niro tar på sig elbilsskrud och blir Kia Niro EV. Med distinkt och modern design, en räckvidd på upp till 460 km och en mängd innovativa funktioner är den en ny favorit att räkna med.

Läs mer om Kia Niro EV.