Text: Joakim Dyredand
I år tar Kia klivet in på ny mark, när nyttofordonen PV5 Cargo, Passenger och Chassis Cab lanseras och görs tillgängliga i mängder av variationer gällande höjd och längd – samt anpassade påbyggnationer.
Jag är på plats i mångmiljonstaden Seoul för att köra minibussen, folkfraktaren, vanen – den versionen som ska lösa barnfamiljers livspussel och mer därtill: Kia PV5 Passenger. Men innan jag får sätta mig till rätta bakom ratten ska jag besöka platsen där bilarna blir till.

Kia EVO Plan: toppmodern bilfabrik
Likt Nemo i The Matrix rör jag mig genom en värld som pausats. Under det schemalagda stoppet på EVO Plan, Kias toppmoderna fabrik i utkanten av Seoul, står produktionen bokstavligt talat still. Det är nationell helgdag och de gigantiska produktionslokalerna är tömda på folk.
Tyvärr råder ändå strikt fotoförbud. Men fabrikens storhet, som jag förstår det, ligger i en produktion som både är flexibel och skalbar. Det innebär att vi inom kort kommer att se både större och mindre PV-fordon.
Tuff utanpå, välkomnande inuti
På parkeringen väntar PV5 Passenger på mig. Redan vid en första anblick blir det tydligt att Kias spektakulära design har dragits till sin spets: hård och kantig på utsidan men mjuk och välkomnande interiört.
Från fabriksbesöket svänger vi upp på motorvägen. PV5 Passenger rullar på och trots fartökningen är det förbluffande tyst i kupén. En bidragande orsak till den fina ljudkomforten är hjulen som mäter modesta 16 tum, vilket ska jämföras med 19 till 21 tum som gäller för närmsta konkurrent. Designmässigt fungerar PV5 med små hjul. Skillnaden i kostnad vid däckskifte kommer att vara avsevärd. Chassit har en mjuk sättning och en fjädringsväg som tillåts jobba hela vägen ut.
Generös interiör med plats för fem
Vid lunchtid slår jetlag till för oss nyanlända i en tidszon +7 timmar bort. Jag vill köra åt sidan, stanna, fälla stolen och sova en stund. Och sova i bilen går faktiskt bra. Till skillnad från konkurrenterna har PV5 Passenger ”utility mode” för att strömförsörja kupén under en längre tid. Självklart bjuder också den rymliga interiören in till en tupplur eller två.
Fem personer reser förstklassigt i PV5. Nästa år kommer en sjusitsig version – som alltså inte ska förväxlas med den större PV7 som är ett helt annat fordon som kommer ännu senare.
Framstolarna sitter högt och långt fram i den enorma kupén. Bilens kantiga former och stora ytterbackspeglar gör det lätt att hålla koll på karossen. De stora sidorutorna bidrar också. De går så långt ner att de linjerar din höft när du sitter, och vänster armstöd utgör således en del av dörrsidans högsta parti.
Den bekväma förarstolen, som är ventilerad i toppversionen, har för övrigt ett uppfällbart armstöd på höger sida. Materialvalen är imponerande, och ratten känns rentav lyxig. Visst finns det hårdplast men för att vara en bil designad för massproduktion är kvalitetskänslan riktigt hög.
Enormt bagageutrymme – smarta förvaringsfack
Baksätet är rymligt och bekvämt. Även en basketspelare finner lårstödet gott. Jämfört med framstolarna sitter man en halvtrappa längre ner. Framstolarnas ryggstöd har USB-C-portar som på övriga Kia-modeller. Och ett 220V-uttag mellan framstolarna uppskattas – japp, det finns V2L på laddporten också!
Bakom det spatiösa baksätet finns oceaner av bagageutrymme, hela 1 320 liter. Lasttröskeln är låg och dessutom finns stora fack under bagagerumsgolvet. Småfack finns på sidorna, vid hjulhusen. På väggarna ovanför finns ett nytt fästsystem, AdGear, med olika spår. Här kommer man kunna fästa specialdesignade tillbehör och hållare. Fästsystemet finns även framme vid förarplatsen och mellan framstolarna.
Användarvänlig förarmiljö
Förarmiljön består av, förutom mängder av förvaringsfack, två separata skärmar. Framför ratten sitter ett 7-tums instrumentkluster och centrerat hittar vi pekskärmen som mäter 12,9 tum. Förutom att dispositionen med två helt separata skärmar är nytt jämfört med tidigare Kia EV-modeller så är faktiskt hela operativsystemet nytt. PV5 har utrustats med Android Automotive och det är verkligen spännande.
Gränssnittet är intuitivt. Responstiden är blixtsnabb och grafiken inbjudande. Dessutom ger Android plats för tredjepartsappar och mycket annat. Grundversionen av PV5 är välutrustad. Utrustningsmässigt saknar inte den som väljer maxutrustade Plus Pro mycket, paketet adderar digital nyckel, elmanövrering av skjutdörrar och baklucka, konstläderklädsel, ventilerade framstolar samt öppningsbara sidorutor på mittenraden.