Tarragona, Spanien, slutet av februari 2025. Under några hektiska dagar slussas journalister in och ut ur studioliknande rum där de får se, klämma och känna på – men inte köra – några sprillans nya Kia-modeller som alla kommer att spela avgörande roller när märket växlar upp sin elbilsstrategi. Per Lundin, Kia Sveriges connectivity specialist, följde med de svenska journalisterna och drogs direkt till Kia EV4:
– Vågar jag säga att Kia EV4 är mycket snyggare i verkligheten än på bild? Första intrycket är att den har en design som verkligen sticker ut i det volymsegment som den tillhör, säger han och förklarar:
– Vårt designspråk Opposites United är polariserande och det är ett medvetet val. Våra bilar har mycket personlighet och ska väcka känslor! I nya Kia EV4 är det extra tydligt att den är designad för att sticka ut och det tror jag kommer tilltala många människor.
EV4 Sedan eller halvkombi? Det här är skillnaden
Storleksmässigt är EV4 Sedan nästan lika lång som en EV6, den lastar 490 liter (kontra halvkombins 430 liter) och tack vare det bakre överhänget – designat för att sänka luftmotståndet – pressar den ut tre extra mil i den redan långa räckvidden, jämfört med halvkombin:
– När du ställer EV4 Sedan mot halvkombin uppfattas de som två olika bilar. Med EV4 Sedan får du en unik och cool bil, som är designad för att uppnå lägre luftmotstånd. Halvkombin är på många sätt en typisk “svensk” bil som storleksmässigt är som en Ceed. Det är också den första EV-modellen från Kia att tillverkas i Europa, och det säger något om dess potential här, säger Per Lundin.
Långfärdsbil som kräver få laddstopp
Precis som EV3 har Kia EV4 400-voltsteknik och så väl Standard- som Long Range-batteri. Per Lundin framhåller att dagarna med räckviddsångest är långt borta:
– Kia EV4 har en perfekt balans mellan laddhastighet och räckvidd. Med en räckvidd på upp till 600 km behöver du knappast ladda på merparten av alla resor. Men om du behöver göra det är halvtimmesstoppet för att ladda närmast att betrakta som en säkerhetsåtgärd om du reser långt. Ett bra tillfälle att ladda dina egna batterier, säger han.
Ombonad känsla och smarta features
Kia jobbar hårt med materialval och det märks även i Kia EV4. Med en genomgående hög detaljnivå imponerar EV4 med material som känns lyxiga och hemtrevliga:
– Känslan inuti EV4 är trevlig, det är som att kliva in ett rullande vardagsrum. Den snygga materialkombinationen på armstöden i dörrarna som går igen i bakdörrarna är en liten detalj som förmedlar mycket känsla, menar Per Lundin.
Något annat som bidrar till vardagsrumskänslan är nya typer av relaxlägen, bland annat movie mode som justerar sätena, dimmar kupébelysningen och gör det möjligt för passagerarna att streama film från Youtube och Netflix.
Upptäck nya Kia EV4.
Med medveten design, stort utrymme och lång räckvidd är Kia EV4 ett perfekt tillskott på den svenska elbilsmarknaden. Beställningsbar i sommar och första leverans i oktober.