Story

26 februari 2024

Konceptbilar Kias framtidskoncept

Concept EV9 förutspår hur Kias kommande SUV kan se ut när den tas i produktion. På samma sätt har också helt nya Niro grundats på en konceptbil.

Den kantiga designen på Concept EV9 sticker ut.

Vi frågar Kias chefsdesigner, Gregory Guillaume, varför designar och bygger ni konceptbilar?

– Konceptbilar handlar om önskedrömmar. I en ständigt föränderlig värld visar vi hur vi på ett positivt sätt kan hantera sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar. Samtidigt som vi visar upp en design och teknisk vision som kommer att överföras till våra produktionsmodeller.

Vilken funktion har konceptbilar i utvecklingen av nya bilmodeller?

– För det första gör det att vi kan introducera och kommunicera en design och teknisk vision, inte bara för en viss modell utan för hela varumärket. Det gör att kunderna tidigt får veta vad vi jobbar med och vart vi är på väg. För det andra gör det att våra designers och ingenjörer får friare tyglar att se hur långt de kan tänja sina gränser innan det blir för dyrt eller omöjligt att genomföra.

Kia EV9 Concept är en stor el-SUV byggd på samma elbilsplattform som Kia EV6.

Hur viktig är tekniken och hur nära arbetar designteamet med ingenjörerna?

– Tekniken i en konceptbil är otroligt viktig, och utvecklingen av konceptet består av att nära samarbete mellan designers och ingenjörer. Men för att ge en försmak av vår vision måste vi få drömma lite och dela med oss av hur vi tänker – även om tekniken inte riktigt är färdigutvecklad.

Gregory Guillaume, Kia Europas chefsdesigner, presenterar EV9 Concept för en samlad presskår.

Är det viktigt att visa upp ny teknik med bra design och samtidigt skapa kundvärde?

– Jag menar att vi skapar kundvärde när vi integrerar ny, användbar teknik med djärv, väl utförd design. Holistisk design kommer alltid att trumfa över enskilda teknik- eller stilelement.

Touchknappar i såväl ratt som på instumentpanel.

Hur långt kan man ta ett koncept? Följs det alltid av en ny modellansering eller kan den vara ännu mer framtidsinriktad?

– Vi har två typer av konceptbilar, ”produktionsfrestare” som ger en försmak av en kommande modell och mer ”avancerade koncept”. Den första gruppen presenteras innan en produktionsmodell lanseras, och betonar bilens huvudsakliga designtema och egenskaper. Avancerade koncept kan vara mycket mer extrema och utgår ibland från scenarier som inte ens existerar. Deras roll är att framhäva Kias kreativitet och vision.

Förlagan konceptbilen HabaNiro …

Hur ser teamet bakom en konceptbil ut, speciellt med tanke på att ni har flera designcenter?

– Fördelen med att ha designcenter på olika kontinenter är att vi kan ta hänsyn till kulturella aspekter på varje enskild marknad. När det gäller konceptbilar designar vanligtvis en studio en bil som är relevant för en specifik marknad baserat på lokala kulturella influenser och trender. Utvecklingen sker i flera steg och inkluderar designers, CAD- och lermodellerare, ingenjörer, CMF-designers, visualiserare och strateger.

… och slutresultatet Nya Kia Niro.

Vad var ditt första intryck av Concept EV9?

– Jag blev positivt överraskad. Den såg – som ofta med bilar – ännu mer imponerande ut i verkligheten än på bild. Den var djärvare och tog mer plats i rummet. Sidans enkelhet var särskilt uppfriskande. En annan sak som jag la märke till var de höga, kantiga stänkskärmarna.

Nu lanseras en helt ny Kia Niro. Vilka designdrag och funktioner finns med från konceptbilen HabaNiro?

– Nya Niro har till exempel behållit den speciella accentfärgade C-stolpe-panelen. Frontens hajnos-tema har också överförts, liksom hjärtslagsgrafiken på varsellyktorna och en anpassad version av beklädnaden på karossen och stänkskärmarna fram.

– Vi kommer alltid att försöka ta så mycket som möjligt av designen och tekniken vidare till produktionsmodellerna. Våra koncept må vara önskedrömmar, men vi strävar alltid efter att hålla våra löften.

 

Foto: Simon Hamelius och Kia