Story

15 oktober 2025

Provkörning Kia EV5 – mellanklass-SUV i toppklass

Vad får man om man korsar kompakta Kia EV3 med stora EV9? Svaret är Kia EV5, en el-suv i den populära mellanklassen. Journalisten Joakim Dyredand provkör i Seoul.

Formspråket Opposites United går från klarhet till klarhet. Bakrutetorkaren? Den är snyggt integrerad vid takspoilern.

En helelektrisk suv i mellanklassen står högt på mångas önskelista. Låt oss för enkelhetens skull säga att en sådan suv är 4,5–4,7 meter lång. Det innebär att Kia EV3 är för kort och Kia EV9 för lång. Kia har en lucka att fylla, ett helelektriskt alternativ till Kia Sportage. Så, varsågod, här är den – nya Kia EV5 – som mäter 4,6 meter. Tillhör du den delen av befolkningen som konsumerar bilar på sociala medier och YouTube är EV5 antagligen ingen nyhet. Modellen har redan byggts i Kina och sålts där samt på vissa andra marknader, som Australien, i nästan två år. Men – och det här är viktigt – det är en kraftigt omarbetat EV5 som hittar till Europa. Den EV5 som säljs nu i Sverige är byggd i Sydkorea.

Man står framför en Kia EV5 på en gata i Seoul.
Kia EV5 hamnar mitt i prick. En helelektrisk suv i mellanklassen är precis vad många bilköpare önskar. Motorjournalisten Joakim Dyredand har provkört i Seoul, Sydkorea. OBS! Fälgarna på bild är ej aktuella för Sverige.

Loungekänslan ger bra start på dagen

Just där befinner jag mig nu. I Seoul närmare bestämt. Sten/sax/påse-duellen förlorade jag mot min motorjournalistkollega och således börjar jag EV5-körningen i baksätet. Men wow! Soffan är högt monterad och till och med jag med mina 191 cm får en bra benvinkel. Med ett reglage på sitsens ytterkant kan jag steglöst ställa ryggstödets lutning från kyrkbänksrakt till härligt soft loungelutning.

Mellan framstolarna finns fläktutblås samt temperaturreglage – och en stor utdragbar låda. Resterande prylar kan läggas i kartfacken på framstolarnas ryggstöd eller i dörrfacken. Det nedfällbara mittarmstödet har också förvaring, samt två på tok för simpelt utförda dryckeshållare. Versionerna Plus och GT Line har sätesvärme på ytterplatserna. Summa summarum fick jag en bra start på dagen tack vare ett baksäte i toppklass.

400V-teknik och snabbladdning

EV5 delar samma tekniska grund som EV3 och EV4 Det innebär 400V-teknik i stället för den mer snabbladdande 800V-lösningen vi hittar i EV6 och EV9. En maximal laddhastighet på 150 kW låter kanske inte högt men laddkurvan har en lång ”högplatå” så 10–80 procent ska fixas på 30 minuter trots batteri på över 80 kWh. Mer exakt är det 81,4 kWh brutto i NCM-batteriet från CATL.

Initialt gäller framhjulsdrift med en elmotor på 160 kW och 295 Nm. Under 2026 ansluter fyrhjulsdrivna AWD med 125 + 70 kW (fram/bak) och 385 Nm samt sportiga GT, med ännu okänd effekt, som ska fixa sprinten till 100 km/h på under 6,5 sekunder. Dessa modeller får preliminärt en dragvikt på 1 800 kg.

Sportig och vuxen körupplevelse

Men kan det vara så att man klarar sig på 218 hästkrafter, vilket alltså EV5:ans 160 kW motsvarar? Jag tar plats bakom ratten, där man känner igen sig från övriga Kia EV-modeller och det är tryggt. Laddplattan finns här. Mugghållarna likaså. Några fysiska knappar samt genvägarna på dekorlisten under pekskärmen. Det råder ingen brist på förvaringsutrymmen. Förarmiljön lämnar inte mycket övrigt att önska.

Och den där motoreffekten, den visar sig räcka riktigt bra. Körupplevelsen är sportbetonad, och mer alert än EV9 men samtidigt mer vuxen jämfört med EV3, vilket är ganska väntat. Styrningen är kommunikativ och chassit har en sportig sättning.

Volym som imponerar

Det bästa har jag sparat till sist. Ett av de starkare korten för EV5 är lastvolymen – och flexibiliteten. Bagageutrymmet sväljer 566 liter enligt VDA-normen. Golvet är ställbart i två höjder där det övre skapar en helt plan lastyta när baksätena fälls. Fällningen är 60/40 och kan göras med dragreglage som nås från bagagedörren.

Med golvet på övre höjden finns också plats för insynsskydd och en hel del andra prylar inunder. Dessutom har EV5 Sverige-favoriten skidlucka – mitt ögonmått säger att två par längdskidor borde gå igenom, men jag hittar dessvärre inga att testa med …

På bagagerumsväggarna märks ett smart fästsystem med flyttbara krokar. Ett 220V-uttag rundar av vad som får anses vara ett hejdundrande bagageutrymme. Visst ja, det finns ju en frunk också och den är på 44 liter.

Förarmiljö Kia EV5.
Instrumentpanelen bjuder på spännande linjer. GT Line har dekorljus som ramar in de yttre fläktutblåsen samt löper från dörr till dörr.
Baksätet på Kia EV5.
Här får även vuxna en riktigt bra benvinkel. Ryggstödet är ställbart.
Bagageutrymmet på Kia EV5.
Ett för klassen stort bagageutrymme med plan lastyta vid fällning. Och skidlucka!
Ljusarrangemanget ger EV5 en tydlig profil ute i trafiken. GT Line utmärker sig med blanksvarta skärmbreddare och backspegelkåpor.