Story

5 februari 2024

Kia EV6 GT – en ulv i fårakläder

Nya Kia EV6 GT är den rymliga familjebilen som samtidigt är en fullfjädrad sportbil med fartresurser och väghållning som får nackhåren att resa sig på Kia Storys reporter. Och det innan han trycker på den neongröna knappen.

En Kia EV6 GT frigörs från en laddstolpe i depån på racingbanan Gotland Ring. Tolv vindkraftverk runt banan producerar med ett svischande ljud mycket mer än den el som förbrukas av bilarna på banan, men förstärker dess gröna profil.

Vi tar ett varv runt bilen. De lågprofilerade däcken sitter på 21-tumsfälgar som i mellanrummet mellan de fem ekrarna visar neongröna bromsok som ska nypa runt framhjulens 380 millimeter stora ventilerade bromsskivor. Det är en av många detaljer som får bilen att utstråla styrka. Ratten, de skålade sätena, matrixstrålkastarna liksom GT-modellernas lodrätta linjer och ledramper talar samma språk.

Neongröna bromsok nyper runt en bromsskiva med en diameter på 380 mm. Differentialbromsar hjälper i kurvorna.

Fakta talar inte emot. Kia EV6 GT har 585 hästkrafter, fördelat på två motorer, en kraft vi i förbränningsmotorer bara hittar på V8:or med sportbilsprofil, som då ändå saknar elbilens kraftfulla vridmoment. Den ska enligt specifikationen göra 0–100 km/h på ruggiga 3,5 sekunder och har en för en elbil extrem toppfart – 260 km/h. Föraren kan välja mellan fem körlägen: från Eco till det extrema läget My GT, där man kan skräddarsy bland annat acceleration, känslan i ratten och stötdämparnas styvhet.

Det är ett kraftpaket man närmar sig med respekt. Lite andakt också, den har verkligen hyllats av de svenska motorjournalister som skriver om familjebilsmärket som utmanar Porsche och Audi. Trots att bilen inte är avsedd för en racerbana eller byggd som en racerbil.

Kias marknadschef Jonas Nilsson bjuder på en åkglad tur på banan. När vi går in i en kurva tar bilen hjälp av de differentierade bromsarna som bromsar lite hårdare på det inre hjulparet och på så sätt hjälper bilen att svänga. När han med lite tung fot gasar ut på rakan berättar han att EV6 GT ska ses som det slutgiltiga beviset på Kias transformation mot en ny identitet och produktdesign. Hur det pålitliga men lite diskreta familjebilsmärket nu har ett sortiment som sträcker sig hela vägen från småbilar till avancerade eldrivna GT-bilar.

– Kia är fortfarande ett bilmärke för bredden. Men vi växer och breddar vårt sortiment. EV6 GT blir en hörnsten i det arbetet, för att visa vad varumärket kan prestera när det kommer till teknisk innovation, elektrifiering och design, förklarar han.

Åter i depån går vi ännu ett varv runt bilen. Den här gången med andra glasögon än de som letade fart och kraft. Kia EV6 är en crossover i dess traditionella bemärkelse, en bil mittemellan en personbil och en suv. Men man kan också säga att den är en crossover i en plats för både passagerare och last.

Gotland Ring omgivet av 12 vindkraftverk som förser såväl elbilar som omkringliggande bostäder med elektricitet.

Ett platt golv ger ett kupéutrymme som normalt bara hittas i en mellanstor suv, och ett bagageutrymme parat med ett delat, fällbart baksäte som ger plats för både resväskor och golfbagar. Den kan dra ett släp på upp till 1 800 kilo, exempelvis en ganska rejäl husvagn. Den har en räckvidd på 424 kilometer, och 800-voltsladdning laddar batteriet med 10–80 procent på ner till 18 minuter – kortare än en kafferast. Genom Ionitys växande laddnätverk kan bilen smidigt laddas i hela Europa.

Vi står inne i ett konferensrum på Gotland Ring. Den tidigare tävlingsföraren Alec Arho Havrén, som driver Gotland Ring, har på ett blädderblock ritat hur hårnålskurvan efter startrakan ska tas. Det är en lektion han brukar hålla för företagsgrupper, fotbollslandslag och andra nybörjare som kommer för att köra på hans bana.

– Man måste åka längre fram i kurvan än man tror innan man svänger, och toucha den inre curbsen först i slutet av kurvan. Annars hamnar man för långt ut i utgången och måste släppa av och därmed tappa fart, instruerar han.

Nu är ju inte EV6 GT byggd för hård körning, det är ju en familjebil. Men den kan klara ett fartfyllt pass. Vi får se det i verkligheten när bilen testas runt banan. In med drive mode, som innebär att antispinn- och antisladdsystem kopplas ur. Bakhjulen sladdar lätt och lämnar små rökpuffar efter sig när vi accelererar ut ur den hårnålskurva vi sett på blädderblocket. Det skapar perfekta bilder som spelas in av en drönare ovanför oss.

Tillbaka i depån med bilexperter och Kia-folket drabbas jag av en flashback från 13–14-årsåldern, när jag stod i utkanten av en grupp lite äldre pojkar med moped eller lätt mc. Jag funderar, nu som då, på hur jag ska framställa min hetaste önskan: ”Får jag testa?”

Plötsligt sitter jag bakom den tvåekrade ratten med den neongröna GT-knappen till höger. Förtjust och lite förskräckt. Bilen har inte bara 585 hästkrafter. Den har dessutom ett vridmoment som är från sagorna, hela 740 Nm.

Jag är ingen banförare och gör mig direkt lite löjlig när jag av gammal vana blinkar höger när jag kör ut på den tomma banan. Jag tycker att det går fruktansvärt fort direkt, men inser snart att fotografen Simon Hamelius i baksätet är måttligt imponerad av fart och kurvteknik.

När jag efter tre varv börjar få upp farten och vågar trampa lite tyngre på gasen börjar jag babblande beskriva hur detta är den snabbaste och kraftfullaste bil jag någonsin rattat. Då kan min passagerare inte hålla sig för skratt.

”Du vet att du kör i eco-läge, va? Hahaha. Tryck på GT-knappen så får du känna på riktig kraft, det är då du släpper loss alla hästkrafterna.”

EV6 GT har fem körlägen från Eco till My GT som skräddarys efter förarens önskemål.

Jag gör som han säger, trycker med tummen på den neongröna knappen längst ner på rattens högra eker. På en kort raka måste jag testa vad som händer vid ett rejält gaspådrag. För den som aldrig accelererat med en bil med 585 hästar och ett vridmoment på 740 Nm kan jag berätta att man trycks tillbaka mot ryggstödet som om man sitter i en centrifug, och tror för en kort tid att snart lyfter bilen från marken.

Men, jag ska inte trötta ut läsarna med detaljer från mina små äventyr på Gotland Ring. Låt mig bara konstatera att detta är en bil på en helt annan nivå än jag kört tidigare – både vad gäller kraft och väghållning.

Marknadschef Jonas Nilsson vill jämföra den kritikerhyllade Kia EV6 GT med Por-

sche Taycan och Audi e-tron, snabba sportbilar med supersnabb laddning. Köparna ser han som ”pionjärer”.

– Köparna av en Kia EV6 GT är människor som är intresserade av teknik, som är tidigt ute och som gillar modern design. Har man kört en elbil känns andra bilar omoderna.

 

Text: Tomas Eriksson

Foto: Simon Hamelius

Tidigare publicerad i Kia Story 2/22.

 

Fakta Kia EV6 GT

Effekt: 585 hk (430 kW). Varav 367 hästkrafter (270 kW) driver bakhjulen och 218 hästkrafter (160 kW) driver framhjulen.

Vridmoment: 740 Newtonmeter (Nm).

Förbrukning: 20,6 kWh/100 km.

Toppfart: 260 km/h.

Laddning: 800 V. Kan ladda upp till 80 procent på ner till 18 minuter.

Räckvidd: 424 km.

Koldioxidutsläpp: 0.

Förarhjälp: Bland annat dubbla välvda 12,3- tumsskärmar, navigationssystem, DAB-radio, Kia Connect, Around View Monitor, kamera med 360- graders-vy, fjärrstyrd parkeringsassistent, head up-display, digitala LED-strålkastare med automatiskt helljus med mera.

Säkerhet: Highway Driving Assistent 2.0 (kombination av bland annat adaptiv farthållare, stop-and-go, filhållningsassistans, autobroms vid backning, korsning med fotgängare och cyklistskydd). Dödavinkelvarning kommer som en bild i skärmen i instrumentklustret.

Dragvikt: 1 800 kg.

Rek. pris från: 819 600 kr.

Förmånsvärde: 3 263 kr/mån vid 50 procents marginalskatt.