Kia EV4 är konstruerad för att garantera stabil prestanda över långa sträckor, i utmanande klimat och vid långvarig användning. Med andra ord en på pappret perfekt bil för oss kräsna nordbor som vill resa långt och mycket i så väl stekande sol som blaskig snömodd. Men hur säkerställer Kia att EV4 håller vad den lovar? Genom att köra den, så klart.
Extrem körning med överraskande resultat
För att simulera det stora spannet mellan vardaglig och extrem körning har Kia genomfört omfattande uthållighetstester på Kia EV4. Den har avverkat 110 000 kilometer på allmän väg och 10 000 kilometer, motsvarande närmare 480 varv, på racerbanan Nürburgring. Och för att verkligen stresstesta batterisystemet så hyperladdades det mellan varven på banan. Den extrema behandlingen till trots så uppvisade EV4 minimala tecken på slitage och dessutom bibehöll batteriet sin effektivitet och prestanda. Ingenjörerna som genomförde testerna kunde konstatera att batteriets State of Health var höga 95 % efter testerna.
Fjärde generations batterisystem
EV4:s imponerande uthållighet kan till största delen tillskrivas Kias fjärde generationens batterisystem. Systemet kombinerar avancerad värmehantering med optimerad kylvätskefördelning över alla cellenheter. Det säkerställer att batteriet fungerar inom säkra temperaturnivåer, även under hög belastning. Något som in sin tur resulterar i en förlängning av batteriets livslängd samtidigt som det upprätthåller batteriets jämna prestanda.
Utöver batteriets prestanda drar EV4 nytta av regenerativ bromsning. Systemet förbättrar den långsiktiga effektiviteten genom att minska belastningen på batteriet och återvinna upp till 25 procent av energin under inbromsning.